نکات راه ثابت شدن طهارت - راه ثابت شدن طهارت و پاک شدن اشیاء نجس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > راه ثابت شدن طهارت و پاک شدن اشیاء نجس:

نکات راه ثابت شدن طهارت


1- امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، بهجت، نوري، سبحاني: و لباس هم در تصرف او باشد.

2- گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، صافي، نوري: و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند.

بهجت: در صورتي كه ظن به خلاف گفته او نباشد.

وحید خراسانی : و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند يا ثقه باشد و ظن بر خلاف گفته او نباشد.

3- وحید خراسانی : ولي اگر لباس در اختيار او باشد و متهم به بي مبالاتي درطهارت و نجاست نباشد حصول اطمينان لازم نيست.

مکارم شیرازی : هر گاه انساني لباسش را به لباسشويي مسلمان دهدكه آن را بشويد و آب كشد قول او قبول است.

مظاهري: كسي كه وكيل شده است لباس يا چيز ديگري را آب بكشد اگر بگويد آب كشيدم قول او قبول است.

شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.

4- بهجت: و در صورتي كه مي تواند يقين تقديري متعارف را تشخيص دهد، آن مقدم است (يعني با اينكه يقين پيدا نمي كند به مقداري كه بشويد كه ساير مسلمانها مي شويند و بيش از آن لازم نيست).

اراكي: اگر به نحو متعار ف، چيز را آب بكشد كفايت مي كند.

فاضل لنکرانی : همانند عرف مردم رفتار نمايد و يقين براي او لازم نيست.

 سبحاني: مي تواند به همانگونه كه ديگران يقين پيدا مي كنند اكتفا كند.

مکارم شیرازی : كساني كه گرفتار حالت وسوسه مي شوند و زود، يقين به نجس بودن چيزي پيدامي كنند و يا به هنگام آب كشيدن چيز نجس به آساني يقين به پاكي پيدا نمي كنند يقين آنها اعتبار ندارد و مي توانند همان طور كه ديگران يقين پيدا مي كنند قناعت كنند.

وحید خراسانی : اگر انسان حالي دارد كه در آب كشيدن چيز نجس يقين و اطمينان پيدا نمي كند، مي تواند به آنچه كه افراد متعارف درتطهير عمل مي كنند اكتفا نمايد.

سيستاني: انسان وسواسي كه در آب كشيدن چيز نجس يقين پيدا نمي كند، اگر به همان نحوي كه افراد متعارف آب مي كشند رفتار نمايد كفايت مي كند.

مظاهري: افراد وسواسي كه زود اطمينان به نجاست چيزي پيدا مي كنند، يا هنگام آب كشيدن چيزي به آساني اطمينان پيدا نمي كنند نبايد به اطمينان خو د اعتنا كنند بلكه بايد به طور متعارف عمل كنند و اعتناي اينگونه افراد به گمان بلكه به اطمينان خود حرام است و اعما ل غير متعارف آنها موجب خسران دنيا و آخرت است .

شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس