وقف قبرستان - آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

وقف قبرستان

1-عبور فاضلاب مسجد از قبرستان وقفی

سؤال: هیأت امناى مسجدى قصد دارند فاضلاب توالت عمومى مسجد را به وسیله لوله کشى از قبرستان متروکه اى که حدود سى و پنج سال در آن مرده اى دفن نکرده اند و ظاهراً آثار و شواهدى در آن جا دلالت بر قبرستان بودن نمى کند عبور دهند بدون این که نجاست تماسى با خاک قبرستان داشته باشد، آیا این کار جایز است؟

پاسخ: خالى از اشکال نیست مگر این که آثار قبرستان به کلّى از بین برود و زمین هم موقوفه نباشد.

2- ساختن بارگاه در قبرستان عمومی

سؤال:شخصى است که در دارالرّحمه شیراز مدفون گردیده است و چون در راه سیر و سلوک گام برداشته ـ چه در زمان حیات و چه بعد از مرگ ـ طرفدارانى دارد و اخیراً علاقه مندان وى به خاطر علاقه مندى وى به خواجه شیراز بارگاهى به شکل بارگاه حافظ ساخته و بر روى قبر او نصب کرده اند که محلّ زیارت پیروان او شده است. چون عدّه زیادى نسبت به این کار حساس شده و اعتراض نموده اند و از این دفتر خواسته اند که آن را برداریم لذا تقاضامندیم نظر مبارک را مرقوم فرمایید.

پاسخ: تصرّف در قبرستان عمومى که وقف عام است به این صورت جایز نیست.

3- حکم زمینی که اموات در آن دفن شده اند

سؤال: اموات مؤمنین طىّ سالیان متمادى در قطعه زمینى، بدون اعتراض از طرف کسى دفن شده اند. آیا این کار حکم وقف بر قبرستان را دارد؟

پاسخ:در صورتى که مالک آن زمین صریحاً اجازه دفن به عنوان وقف نداده، حکم وقف را ندارد.

4- ساخت و ساز بنای شخصی در زمین قبرستان

سؤال: آیا مى توان زمینى را که وقف خاصّ یک آبادى یا شهرک است، و در آن قبرستان بوده، تخریب کرد، و دوباره براى ساخت و سازهاى شخصى استفاده نمود؟

 پاسخ:در صورتى که وقف براى دفن اموات باشد نمى توان آنرا تغییر داد; مگر این که دفن اموات در آن ممکن نباشد. در این صورت مى توان براى کارهاى خیر از آن استفاده کرد; مانند مسجد و مدرسه و درمانگاه.

5- خرید و فروش قبر در قبرستان هایی که وقف عام است

سؤال: حکم پیش خرید قبر چیست؟

آیا جایز است کسانی اقدام به خرید و فروش (احیاناً با احتکار) قبور کنند با توجه به اینکه پس از چند سال قیمت قبور چندین برابر گردد؟

پاسخ: خرید و فروش قبور در قبرستان هایی که وقف عام است به هیچ وجه جایز نیست. تنها می توانند هزینه های مربوط به دفن و نگهبانی و نگهداری و نظارت و خدمات قبرستان را بگیرند

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس