آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) - عهد

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > عهد:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

وقت انجام عهدی که مقید به روز شده

 سؤال: اگر عهد کردیم کاری را در یک روز انجام دهیم تا ساعت ۱۲ شب فرصت داریم یا تا نیمه شب شرعی؟

پاسخ: تا غروب آفتاب فرصت دارید.

منوط کردن تخلف از عهد به اینکه خدا چیزی از او بگیرد

 سؤال: یکی از بستگان ما چند سال پیش با خدا عهد بسته که اگر از او خطایی سر گرفت خداوند بهترین دارایی هایش را از او بگیرد. می خواستم بدانم می تواند عهد خود را بشکند؟ منظورم این است که می خواهد خوب بماند اما این عهد باعث شده که همیشه در زندگی نگرانی داشته باشد. لطفا راهنمایی فرمایید.

 پاسخ: هرگاه عهد کرده است که در صورت تخلف بهترین دارایی هایش را در راه خدا مصرف کند باید به آن عمل کند اما اگر عهد کرده که خدا از او بگیرد، عهد باطل است.

مقدار کفاره عهد

 سؤال: لطفا مقدار پول کفاره عهد شکسته شده را بنویسید.

 پاسخ: مثل کفاره ماه مبارک رمضان است که باید به 60 فقیر داده شود و اگر به هر فقیر 300 تومان بدهد و مطمئن باشد که با آن نان تهیه می کند کافی است. (سال 1386)

پرداخت کفاره شکستن عهد به کمیته امداد

سؤال:  آیا می توان کفاره شکستن عهد را به صورت پول نقد به کمیته امداد پرداخت نمود؟ مقدار این پول چقدر باید باشد؟

پاسخ: نمی توانید آن را به کمیته امداد بدهید بلکه باید به کسانی بدهید که از آن نان تهیه می کنند و یا غذا تهیه کنید و به تعداد آن، به افراد نیازمند بدهید.

عدم توانایی در پرداخت کفاره عهد

سؤال:  کفاره عهد بنده دویست و چهل هزار تومان است. با توجه به اینکه از کار خود توبه کرده ام آیا می شود که مقداری به بنده تخفیف داده شود؟

پاسخ: در صورتیکه واقعاً توانایی نداشته باشید می توانید به مسأله 1402 رساله توضیح المسائل ما که در باب کفاره روزه است عمل کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس