احکام ذبح - آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

احکام ذبح

1- أجزاء حیوانی که ذبح شرعی نشده است

سؤال: ظاهراً بین مسئله 1756 و مسئله سوم از مسائل مهم و مورد ابتلا، که در آخر توضیح المسائل حضرتعالى آمده است، تناقضى به چشم مى خورد; لطفاً بفرمائید: چنانچه حیوانى به غیر از دستور شرعى ذبح شده باشد، آیا پوست و چرم آن حیوان (چنانچه از ممالک غیر اسلامى باشد) پاک است؟

پاسخ: این دو مسئله با هم منافاتى ندارد; در یک مسئله سخن از حلال و حرام بودن گوشت است و در مسئله دیگر سخن از پاک بودن آن، آرى حیوانى که به صورت غیر شرعى ذبح شده گوشتش حرام، ولى چرم و پوست و گوشت آن پاک است.

2- استفاده از چرم حیواناتی که ذبح شرعی نشده اند

سؤال:  استفاده نمودن از چرمهاى کشورهایى که ذبح شرعى ندارند، مثل کیف، کفشها و جلد دفترهایى که چرم آنها خارجى است، چه صورت دارد؟

پاسخ: در صورتى که ذبح شرعى نباشد، خوردن گوشت آن حرام است; ولى چرم آن نجس نیست.

3- اشیاء چرمی که از کشورهای خارجی خریداری می شود

سؤال:  استفاده از اشیاء چرمى که از کشورهاى خارجى خریدارى مى شود و ذبح اسلامى آن مورد شکّ و تردید است، چه صورتى دارد؟

پاسخ: اشیاء چرمى، خواه از ذبح اسلامى باشد یا ذبح غیر اسلامى، پاک و خرید و فروش آن جایز است؛ ولى گوشت و اجزاء خوردنى باید حتماً ذبح اسلامى شود.

4- حکم ذبح بلدرچین و کبک

سؤال: آیا بلدرچین و کبک نیاز به ذبح شرعی دارند ؟ و آیا می توان آنها را بدون ذبح شرعی از غیر مسلمان خرید ؟

 پاسخ:نیاز به ذبح شرعی دارد و فقط زنده آن را می توان از غیر مسلمان خرید.

5- حیوان ذبح شده ای که خونش به طور کامل بیرون نیامده

سؤال: حکم ذبیحه اى که کاملا طبق موازین شرعیّه ذبح شده لکن پس از ذبح، آن را در آب خیلى داغ فرو مى برند به طورى که رگهایش بسته یا نیم بند شده و در نتیجه خون متعارف بیرون نیامده است از لحاظ گوشت و رگهاى خون دار داخل آن چیست؟

پاسخ: گوشت آن حلال است ولى احتیاط آن است که از خونهاى داخل آن اجتناب شود.

6- شوک برقی قبل از ذبح

سؤال: اگر حیوانات را قبل از ذبح شوک برقى دهند به طورى که قبل یا بعد از ذبح هیچ حرکتى نکند یا حرکت کمى بکند، با فرض این که در هر صورت خونى از آنها نیاید یا بیاید، آیا اینها حلالند یا حرام و میته; و خرید و فروش و بهاى آنها چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که حیوان بعد از شوک، زنده باشد و ذبح شرعى بشود حلال است و خوردن و خرید و فروش آن جایز است ولى از خونهاى داخل آن پرهیز کنید.

7- بره ای که در شکم گوسفند ذبح شده قرار دارد

سؤال: اگر گوسفند ماده ای را ذبح کنند و در شکم آن بچه ی زنده ای باشد و سر آن را نیز ببرند آیا گوشت بچه قابل خوردن (حلال)است و قصاب که آن را می فروشد چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر ذبح شرعی شود اشکالی ندارد.

8- استناد ذبح شرعی به آیات قرآن

سؤال:  در قرآن کریم شأن نزول آیاتی که ما را مجاب به رعایت ذبح شرعی می کند کدامند؟ در حقیقت استناد اسلام به رعایت ذبح شرعی از چه زمانی آغاز شده است؟

 پاسخ:آیات 118 و 119 سوره ی مبارکه ی «انعام» و آیه ی 3 سوره ی مبارکه ی «مائده»

جهت روشن تر شدن پاسخ سوال خود به کتاب «تفسیر نمونه» جلد های 5 و 6، ذیل آیات 118 و 119 سوره ی «انعام» و 3 سوره ی «مائده» مراجعه فرمایید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس