آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله) - هبه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > هبه:

آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

لزوم قبول در هبه (هدیه)

سؤال: اگر چیزی را به دیگری هدیه کردیم ولی او قبول نکرد، آیا آن چیز ملک ما می‌باشد یا ملک اوست؟

پاسخ: در صحت هبه، قبول نمودن کسی که هدیه را به او می‌دهیم معتبر است، و قبول می‌تواند هم به لفظ باشد مثل اینکه بگوید قبول کردم و هم می تواند به فعل باشد مثل اینکه هدیه را به قصد قبول بگیرد

رجوع در هبه

سؤال: آیا می‌شود چیزی را که به دیگری بخشیده‌ایم پس بگیریم؟

پاسخ: آنچه را به دیگری بخشیدید و او آن را گرفت می‌توانید پس بگیرید، مگر در چند مورد که نمی‌توانید آن را پس بگیرید: 1- اینکه کسی که هدیه را به او داده‌اید از ارحام و خویشاوندان شما باشد. 2- اینکه هدیه تلف شده باشد. 3- اینکه هدیه به شخص دیگری منتقل شده باشد چه به فروش آن و چه به هدیه نمودن و یا مانند اینها. 4- اگر تغییری در هدیه داده شده مثل اینکه لباسی که هدیه شده را رنگ کرده باشند یا پارچه‌ای را که هدیه داده‌اند بریده باشند یا دوخته باشند. 5- اینکه شما بر کسی که هدیه را به او داده‌اید شرطی کرده باشید که در صورت انجام آن شرط این هدیه مال او باشد و او هم به این شرط عمل کرده باشد. 6- اینکه کسی‌که به او هدیه داده‌اید به عوض آن چیزی را به شما بدهد. ولی در غیر این موارد اگرچه در هدیه تصرف کرده و از آن استفاده کرده باشد می‌توانید آن را پس بگیرید.

پس گرفتن هدیه از همسر یا شوهر

سؤال: اگر مرد به همسرش یا زن به شوهرش هدیه‌ای بدهد آیا می‌تواند آن را پس بگیرد؟

پاسخ: زن و شوهر از ارحام یکدیگر به حساب نمی‌آیند ولذا پس گرفتن هدیه‌ای که به یکدیگر می‌دهند از این جهت مانعی ندارد، مگر در صورتی‌که مشمول مواردی‌که پس گرفتن هدیه در آنها جایز نیست، بشوند (در سؤال قبلی پاسخ داده شده است)

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس