آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مدظله) - صلح

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > صلح:

آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مدظله)

 1- مصالحه زمین در قبال اخذ قرض ربوی

 سؤال: حکم توافق ومصالحه ای که منعقد شده بمنظور ابراء ذ مه یکی ازطرفین دعوی براساس بدهکاریی که درنتیجه اخذ قرض ربوی توسط واسطه ای متوجه او شده وباآن مصالحه برای تخلص ازبدهکاری قرض وبهره متعلقه به آن توافق کرده قطعه زمینی بامشخصات معین دراختیار واسطه در قرض قراردهد آیا این مصالحه مصالحه شرعیه است ویا دراصل باطل است؟

پاسخ: اگر مصالحه در مقابل اصل وام باشد صحیح است ولی اگر در مقابل وام و بهره باشد نسبت به بهره باطل است.

2- عمل نکردن طرف مصالحه به تعهدات خود

 سؤال: مادرم هم اکنون در سنین کهولت به سر مى برد، و متأسّفانه زمینگیر شده است. وى داراى املاک و مستغلاّتى است که آن را در عوض بردن وى به سفر کربلا، و تأمین مخارج زندگى، و مصارف کفن و دفن، به خواهر زاده اش بخشیده، و فرزندانش را از ارث محروم گردانیده است. و نیز شرط کرده تا زنده است بتواند از عائدات آن استفاده کند. ولى این آقا به بخشى از شرایط عمل نکرده، و تمام مصارف زندگى، و هزینه کفن و دفن را به عهده نمى گیرد. لطفاً حکم شرعى را بیان فرمایید.

 پاسخ: هرگاه شخصى که اموال به او مصالحه شده به شرایط مقرّر عمل نکند، آن زن مى تواند مصالحه را فسخ کند. و در صورتى که آن زن از دنیا برود، و آن شخص از پرداختن مخارج لازم طبق قرار داد خوددارى کند، ورثه مى توانند مصالحه را فسخ کنند.

3- مصالحه کالی به کالی

 سؤال: آیا مصالحه کالى به کالى، همانند بیع کالى به کالى، باطل است؟

پاسخ:  اشکال دارد.

4- مصالحه کالی به کالی

 سؤال: آیا مصالحه کالى به کالى، همانند بیع کالى به کالى، باطل است؟

پاسخ:  اشکال دارد.

5- عقد صلح منافع مال بدون تعیین مدت

سؤال:  اینجانب عقد صلحی منعقد نموده ام که به موجب آن منافع مال موضوع عقد به دیگری منتقل شود لیکن مدت زمان واگذاری منافع معلوم نگردیده. آیا این عقد باطل است؟ در صورتی که منافع مال به صورت دائم منتقل گردد چه حکمی دارد؟ آیا موارد مذکور مصداقی از قاعد "غرر" می باشد؟

 پاسخ: در صورتیکه مدت تعیین نشود باطل است و اگر دائم باشد مانعی ندارد.

6- جریان خیارات در صلح

سؤال:  آیا در صلح، خیارات معامله نظیر خیار غبن معتبر است؟

پاسخ:  صلح نامه هایی را که شبیه به بیع است تمام خیارات بیع در آن جاری می شود

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس