تقلید (آیت الله العظمی مکارم مدظله)
معنی تقلید
لزوم تقلید در تمامی مسائل برای مقلدین
سؤال1: پدرم می گوید باید یا مقلد باشی یا مجتهد ولی من در جواب او می گویم من در مسائلی که خودم از نظر عقلی تشخیص دهم صحیح یا اشتباه است به هیچ مجتهدی نیاز ندارم و فقط در مسائلی که نتوانم به درستی تصمیم بگیرم به سراغ رساله می روم ولی ایشان می گوید تو کافر هستی
پاسخ: سخن شما درست مثل این است که بگویید : من در بیماری هایی به طبیب روجوع می کنم که خودم نوع بیماری و راه درمان را تشخیص ندهم به یقین هیچ کسی جز اطبا نمی تواند حتی داروی یک بیماری ساده را مانند سرماخوردگی دقیقاً تشخیص دهد پس باید در همه آنها به شخص متخصص رجوع کند و سؤال سابق شما نشان می دهد که اگر بخواهید به فکر خودتان عمل کنید گرفتار اشتباهات بزرگی می شوید که خلاف قرآن مجید است ولی در هر حال سخن شما در برابر پدر گرچه اشتباه بوده اما سبب کفر نمی شود.
زمان شروع مرجعیت
سؤال2: مرجعیت در اسلام از چه زمانی شروع شده است؟
پاسخ: مرجعیت بعنوان نیابت خاصه (یا اجازه خصوصی از طرف پیامبر (ص: یا امام (ع: از زمان خود پیامبر (ص: و ائمه (ع: شروع شده است و به عنوان نیابت عامه (اجازه عمومی: از زمان غیبت امام زمان (عج: شروع شده است.
معنی تقلید کردن
سؤال3: چرا باید از کسى تقلید کنیم؟ آیا در این زمینه، حدیث یا آیه اى وجود دارد؟
پاسخ: تقلید به معنى رجوع غیر متخصّص به متخصّص است؛ به همان دلیل که شما در مسایل طبّى، به طبیب و در مسایل ساختمانى، به مهندس ساختمان و در سایر کارها، به اهل خبره آن کار مراجعه مى کنید، در احکام اسلام نیز باید به فقیه، که متخصّص در دین است، مراجعه شود، قرآن مجید مى فرماید: «فَاسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ(سوره نحل آیه 43:; یعنى اگر چیزى را نمى دانید، از اهل اطّلاع سؤال کنید.
دلیل وجوب تقلید
سؤال6: خواهشمندم بفرمایید چرا تقلید واجب است؟
پاسخ: به دلیل عقل و بناى عقلاى دنیا که جاهل در هر مسأله اى باید به عالم رجوع کند، آیا شما هرگاه مریض شوید از طبیب دستور نمى گیرید، احکام دین را نیز باید از متخصّصان آن فراگرفت.
دلیل تقلید از مرجع تقلید
سؤال7: آیا درقرآن آیه ای درمورد تقلید وجود دارد؟
به بیان دیگر چطور میتوانیم شخصی را که فقط قرآن را قبول دارد درمورد مساله تقلید آن هم در زمان غیبت امام زمان متقاعد کنیم؟
پاسخ: تقلید به معنای رجوع به متخصص است و این از احکام بدیهی عقل است که چیزی را که نمی دانید از کسی که می داند بپرسید. (فاسئلو أهل الذکر إن کنتم لا تعقلون: |