فتاوای آیات عظام: خوئی و وحید خراسانی - (*) تلقیح

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > (*) تلقیح:

فتاوای آیات عظام: خوئی و وحید خراسانی

(مسأله43) جايز نيست نطفه و مني مرد اجنبي را بزني تلقيح و تزريق نمايند و فرق نمي كند كه عمل تلقيح بوسيله شخص اجنبي انجام بگيرد يا بوسيله خود شوهر زن، و اگر عمل تلقيح انجام شود و زن تلقيح شده حامله و بچه دار گردد، آن بچه مال صاحب نطفه است و تمام احكام اولاد بر او جاري است و از يگديگر ارث هم مي برند و فقط آنچه در مورد ارث استثناء شده است ، بچه اي است كه از زنا متولد شده باشد و در عمل تلقيح گرچه خود عمل حرام مي باشد، ولي زنا تحقق پيدا نكرده است  وهمچنين زني كه بوسيله تلقيح بچه دار شده باشد، مادر آن بچه است و احكام اولاد بر او جاري است و از اين قبيل است اگر زني بطور مساحقه نطفه شوهر خود را به فرج زن ديگربريزد و آن زن از اين نطفه حامله و بچه دار شود، آن بچه مال صاحب نطفه است و آن زن هم مادر آن بچه است و احكام اولاد بر او جاري است.

*****

وحید: مسأله -جایز نیست نطفه مرد اجنبى را به زنى تلقیح نمایند ـ چه عمل تلقیح به وسیله اجنبى انجام شود و یا به وسیله شوهر زن ـ و عمل تلقیح، در فرض مذكور هر چند حرام است، ولى زنا نیست، و اگر زنِ تلقیح شده بچّه دار گردد آن بچّه فرزند صاحب نطفه است و تمام احكام اولاد بر او جارى است، و زنى هم كه به وسیله تلقیح بچّه دار شده مادر آن بچّه است و احكام اولاد بر او جارى است.

(مسأله44) جايز است گرفتن نطفه مردي در صورتي كه مقدمات حرام نداشته باشد و گذاشتن آن نطفه در رحم مصنوعي و تربيت كردن آن به منظور توليد بچه و چنانچه از اين راه بچه اي توليدگردد، آن بچه مالصاحب نطفه است و احكام پدر و فرزندي بين آنها برقرار مي شود ولكن اين بچه مادر ندارد.

وحید: مسأله -گرفتن نطفه مردى و گذاشتن آن در رحم مصنوعى و پرورش آن به منظور تولید فرزند جایز است، مگر این كه متوقف بر انجام كار حرامى باشد كه ارتكاب آن كار حرام است.

و چنانچه از این راه بچّه اى به وجود بیاید، اگر تخمك زن نباشد، آن بچّه فرزند صاحب نطفه است و احكام پدر و فرزند بر آن دو جارى مى شود، ولى مادر ندارد، و در صورتى كه تخمك زن هم باشد، آن زن هم مادر اوست.

(مسأله45) جايزاست تلقيح نطفه شوهري به زن او، ولي غير از شوهر جايز نيست كس ديگر متصدي اين عمل باشد در صورتي كه مسلتزم نگاه كردن به صورت آن زن و يا مس كردن بدن او بوده باشد و حكم بچه اي كه  با تلقيح توليد مي گردد، حكم بقيه اولاد را دارد و فرقي بين آنها نيست.

وحید: مسأله -تلقیح نطفه شوهر به زن او به وسیله خود شوهر جایز است، و به وسیله غیر شوهر در صورتى كه متوقف بر انجام كار حرامى باشد، ارتكاب آن كار حرام است، و بچّه اى كه به تلقیح به وجود مى آید احكام اولاد بر او مترتب است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس