شرط هفتم: وقت برای وضو و نماز کافی باشد - شرایط وضو

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شرایط وضو:

شرط هفتم: وقت برای وضو و نماز کافی باشد

شرط هفتم:آنکه وقت برای وضو و نماز کافی باشد.
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۸۶: وقت برای وضو و نماز کافی باشد
مسأله 280-هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگیرد تمام نماز یا مقداری از آن1 بعد از وقت خوانده می شود2، باید تیمّم کند3 ولی اگر برای وضو و تیمّم یک اندازه وقت لازم است، باید وضو بگیرد4.
1- اراکی: هرچند یک رکعت آن...    بهجت: تمام نماز...   مکارم: تمام یا مقداری از واجبات نماز... جوادی آملی: هرچند اندک...  
2- زنجانی: می ترسد تمام نماز یا مقداری از واجبات آن بعد از نماز خوانده شود...
3- مکارم: [پایان مسأله].
4- بهجت:  برای انجام یک رکعت با وضو؛ و اگر با وضو وقت یک رکعت نماز و با تیمّم وقت چهار رکعت را دارد می تواند هر کدام را خواست انتخاب کند بنابر اظهر.
*****
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۸۶: اگر وقت نماز به قدری تنگ است که در صورت وضو گرفتن، نمی‌تواند همه‌ی نماز را در وقت بخواند و مقداری از آن در خارج وقت واقع خواهد شد، در این صورت نباید وضو بگیرد، بلکه باید تیمم کند و نماز بخواند. البته اگر تیمم هم به همان اندازه‌ی وضو وقت می‌گیرد در این صورت باید وضو بگیرد.
مسأله 281- کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند، اگر وضو بگیرد صحیح است1چه برای آن نماز وضو بگیرد یا برای کار دیگر2.
1- مکارم: هرگاه برای نماز وضو بگیرد باطل نیست ولی مرتکب کار خلافی شده است.
2- مظاهری: گرچه معصیت کرده است.
*****
گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، وحید: مسأله 287 ، بهجت 284، اراکی، سیستانی: مسأله 280-  کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند اگر به قصد قربت یا برای کار مستحبّی مثل خواندن قرآن وضو بگیرد صحیح است. و اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است*.
. گلپایگانی، صافی: و اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، به طوری که فعلاً داعی او بر وضو گرفتن، فقط آن نماز باشد، وضویش باطل است.
. بهجت: ولی اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است.
. وحید: اگر به قصد آن که وضو مستحب است یا برای امر مستحبی که وضو برای آن تشریع شده مثل خواندن قرآن وضو بگیرد، صحیح است...
. سیستانی: و همچنین اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، مگر آنکه قصد قربت برای او حاصل نشود.
. زنجانی: اگر چه به جهت ترک تمام یا قسمتی از نماز در وقت گناه کرده است.
* اراکی: اگر فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که اگر نمی خواست نماز بخواند، وضو نمی گرفت، باطل است.
* تبریزی: اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که مقدار یک رکعت یا بیشتر از آن را در وقت درک می کند باز صحیح است، اگر چه در تأخیر انداختن نماز معصیت کرده است.
* وحید: اگر قصد کند برای خواندن آن نماز،  به نحوی که اگر امر به نماز یا وضو نباشد قصد وضو نداشته باشد آن وضوباطل است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس