«طهارت = پاکی، پاکیزگی» - طهارت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت:

«طهارت = پاکی، پاکیزگی»

«طهارت = پاکی، پاکیزگی»
 
یکی از موضوعاتی که در اسلام، اهمیت زیادی دارد طهارت و پاکیزگی است لذا اسلام،«طهارت را نیمی از ایمان» و«نظافت را مبنای دین» دانسته و همواره پیروانش را به طهارت و پاکیزگی تشویق می نماید و کسانی را که به آن بی توجهند ملامت و سرزنش میکند.
در اهمیت طهارت و پاکیزگی همین بس که علاوه بر آیات و روایات زیادی که در این زمینه وجود دارد؛ یکی از بخشهای مهم و مفصل کتب فقهی «طهارت» است و همواره مورد توجه فقهای اسلام قرار گرفته و کتابهای زیادی در این باره تألیف شده است.
توصیه های قرآن و روایات درباره طهارت و نظافت:
1) خداوند پاکیزگان را دوست دارد[1].
2) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود: خود را با هر وسیله ای که می توانید پاکیزه کنید؛ زیرا خدای متعال، اسلام را بر پایه پاکیزگی بنا کرده و هرگز بهشت نرود مگر پاکیزه[2].
3) جابربن عبدالله أنصاری گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نزد ما آمد و چشمش به مردی افتاد که موهایش ژولیده و درهم بود! فرمود: آیا این مرد چیزی پیدا نکرد که موهایش را مرتب کند؟ و مرد دیگری را دید که لباسهایی چرکین به تن داشت، فرمود آیا این مرد آبی پیدا نکرد که لبا سش را بشوید[3]
4) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم  فرمودند: بد بنده ای است کسی که کثیف و آلوده است[4].
5) امام باقر علیه السلام  فرمودند: نماز بدون طهارت، نماز نیست[5].
6) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود: طهارت و پاکیزگی، کلید نماز است [6].
7) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: این بدنها را پاکیزه سازید، خداوند شما را پاکیزه گرداند؛ زیرا هیچ بنده ای نیست که شب با بدنی پاکیزه بخوابد مگر این که فرشته ای در میان جامه او با وی می خوابد و هیچ ساعتی از شب از این پهلو به آن پهلو نمی چرخد مگر این که آن فرشته گوید خدایا، بنده ات را بیامرز؛ زیرا با بدنی پاکیزه خوابیده است[7].
8) امیرالمومنین علی علیه السلام  فرمود: لباس پاکیزه؛ غم و اندوه را می برد و موجب پاکی نماز است[8].
9) پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود: ای عایشه این دو لباس را بشوی؛ مگرنمی دانی که لباس تسبیح خدا رامی گوید و هر گاه کثیف شود از تسبیح باز می ایستد[9].
    10) عادت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین بود که به آیینه نگاه می کرد و موی سرش را صاف می نمود و شانه میزد و علاوه بر خانواده اش، برای اصحاب؛ نیز خود را تجمل و زینت می نمود و می فرمود: خداوند دوست دارد که وقتی بند ه ای برای دیدار برادرانش از خانه بیرون می  رود، خود را مرتب نموده و زینت کند[10].
به همین دلیل در معارف اسلام: پاکی بدن، لباس، آب وضو، آب غسل وخاک تیمم؛ «ازشرائط صحت نماز» و پاکیزگی بدن ،لباس، آب وضو، آب غسل، خاک تیمم و استفاده نکردن از لباسهای چرک و کثیف - ولو پاک باشد- «از شرائط کمال نماز» است . و خود یکی از مقدّمات نماز است [11].
________________________
1- و الله یحب المطهرین. [توبه آیه 108]
2-  تنظّفوا بکلّ ما استطعتم فانّ الله تعالی بنی الاسلام علی النظافة، و لن یدخل الجنه إلّا کلّ نظبف. میزان الحکمة 13/6342ح20327.
3-  جابرعبدالله: أتانا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرای رجلاً شعثاً قد تفر ق شعره ! فقال : أ ما کان یجد هذا ماء یسکن به شعره ؟ و رأی رجلاً آخر [و] علیه ثیاب وسخة ! فقال : أ ما کان هذا یجد ماء یغسل به ثوبه ؟!   میزان الحکمه 13/6340.
4-   بئس العبد القاذورة. میزان الحکمه 13/6340. ازالکافی 6/439.
5- لا صلوة إلّا بطهور.   وسائل الشیعه 1/256
6-  الطهورمفتاح الصلوة - اخلاق شُبَّر ص 22.
7-  طهّروا هذه الاجساد، طهّرکم الله؛ فانّه لیس عبد یبیت طاهراً إلّا بات معه ملک فی شعاره، و لا یتقلب ساعة من اللیل إلّا قال: ألّلهم اغفر لعبدک فانّه بات طاهراً . میزان الحکمه 13/6340
8-  النّظیف من الثیاب یذهب الهمّ و الحزن و هو طهور للصلاة. میزان الحکمة13/6342ازالکافی.
9-  یا عایشه! إغسلی هذین الثوتین، أما علمت أنّ الثوب یسبّح، فإذا اتّسخ انقطع تسبیحه؟! میزان الحکمه 13/6342.
10-  رحمت عالمیان ص636 از بحارالانوار16/249.
11- مقدّمات نماز دو قسم است:
1- مقدّمات واجب مانند: طهارت، وقت شناسی، قبله شناسی، شرائط لباس و مکان نمازگزار .
2- مقدّمات مستحبّ مانند: أذان، أقامه و حضور قلب در نماز .
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس