حق والدین - آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی سیستانی (مدظله):

حق والدین

سؤال:آیا رضایت والدین در انجام مستحبات و شرکت در مراسم و شعائر اسلامى نسبت به فرزندان شرط است ؟

پاسخ:خیر شرط نیست ولى اگر انجام اعمال مستحبى باعث اذیت آنها بعلت شفقت بر او شود جائز نیست.

سؤال:آیا والدین حق دارند که حجاب را به فرزندان بالغ تحمیل نمایند؟

پاسخ:حق دارند ولی نه با کتک ومانند آن.

سؤال:آیا والدین می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسیقی روز ویا تراشیدن ریش منع کنند؟

پاسخ:حق دارند.

سؤال:آیا والدین می توانند فرزندان را از پوشش لباسهای مد روز منع کنند ؟

پاسخ:پدر ومادر میتوانند از بعضی کمکها امتناع کنند مگر اینکه فرزند چنین باشد وچنان نباشد وفرزند هم ناچار است برای رسیدن به مقاصد خود آنها را اطاعت کند.

سؤال:حدود اطاعت از پدر و مادر چیست؟

پاسخ:فرزند در برابر پدر و مادر دو نوع واجب دارد:

اول: نکویى و انفاق به ایشان اگر بینوا وتهیدست اند و تأمین نیازمندى هاى زندگیشان و برآوردن خواسته هاى مشروعان در حدود شئون عادى زندگانى آنگونه که فطرت سالم ایجاب مى کند. و ترک این وظیفه نوعى انکار نکویى هاى ایشان است.

و این نکویى بر حسب اختلاف حال پدر و مادر از حیث تنگنایى و گشایش و نیرو و ضعف فرق مى کند.

دوم: نیک رفتارى وخود دارى از بد رفتارى در سخن و عمل اگر چه به او ستم کرده باشد و در روایت آمده است که اگر پدر و مادرت تو را زدند نباید به آنان تندى کنى بلکه باید بگویى خدا شما را بیامرزد.

این دو وظیفه نسبت به شئون پدر مادر است و اما در شئون فرزند نیز امر دو نوع است :

اول: اذیت شدن پدر و مادر از این ناحیه باشد که دلسوز فرزندشان هستند و از کارى که او انجام مى دهد هر چند در ارتباط با ایشان نباشد، رنج مى کشند، فرزند، چنین کارى را نباید بکند اعم از اینکه او را نهى کنند و یا نه.

دوم: اذیت شدن پدر و مادر از این جهت باشد که آنان برخى خصلت هاى نکوهیده دارند مثلاًدوست نمى دارند فرزندانشان به دنبال خیر دنیا باشد چنین اذیت شدنى اثرى براى فرزند ندارد و واجب نیست فرزند در مقابل این نوع توقعات تسلیم آنان باشد. و از همین مطلب معلوم مى شود که اطاعت از پدر و مادر در خصوص او امر ونواهى شخصى شان در حد ذات خود واجب نیست.و خدا عالم و داناست

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس