حکم قسم به قران با عصبانیت مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای - قسم

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > قسم:

حکم قسم به قران با عصبانیت مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای

سوال به نام خدا. سلام. خدا منو ببخشه محکم کوبیدم روی قران دستم بشکنه عصبانی بودم قسم خوردم که دیگه به شهری نروم. آیا این قسم چقدر کفاره دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت
اولاً: یکی از گناهان بزرگ اخلاقی عصبانیت هست و گناه عصبانیت عوارض معنوی زیادی در زندگی انسان به وجود می آورد چون کسی که عصبانی می شود از برخی از الطاف و عنایات الهی بی بهره یا کم بهره می شود.
دو حدیث از آقا أمیرالمؤمنین على (عليه السلام) و یک حدیث از آقا امام صادق (علیه السلام) در باره عصبانیت:
(۱) بِئْسَ الْقَرِينُ الْغَضَبُ يُبْدِي الْمَعَايِبَ وَ يُدْنِي الشَّرَّ وَ يُبَاعِدُ الْخَيْر
خشم هم نشين بسيار بدى است: عيب ها را آشكار، بدى ها را نزديك و خوبى ها را دور مى كند.
(۲) اَقدَرُ النّاسِ عَلَى الصَّوابِ مَن لَم يَغضَب؛
تواناترين مردم در تشخيص درست كسى است كه خشمگين نشود.
(۳) آقا امام صادق (عليه السلام) نیز می فرماید: لَيسَ مِنّا مَن لَم يَملِكُ نَفسَهُ عِندَ غَضَبِهِ؛
كسى كه هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نيست.
بنابراین خدمت شما بزرگوار عرض می شود که از این لحظه به بعد مصمم شوید و با تصمیم مردانه و ایمانی عزم خود را جزم کنید تا عصبانیت را از خودتان دور کنید تا نتیجه این عزم جزم شما؛ رضایت خداوند از شما و بخشش گناهانتان به ویژه گناه هتک حرمت قرآن از شما باشد.
ثانیاً: قسم به قرآن هر چند حرمت معنوی دارد ولی ترک عمل به قسم قرآنی، موجب پاره نمی شود ولی از اینکه به قران هتک و جسارت نموده اید توبه و استغفار کنید و البته خداوند بخشنده و مهربان و آمرزنده است ولی برای آرامش خاطر خودتان فقیری را به خوبی و آبرومندانه از خودتان خوشحال کنید.
زیرا صدقه کفاره گناهان است.
آقا أمیرالمؤمنین على (عليه السلام) می فرماید: كَفِّروا ذُنوبَكُم وَ تَحَبَّبوا اِلى‏ رَبِّكُم بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ؛
با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد.
لذا می‌توانید با صدقه دادن خانواده فقیری را به خوبی از خودتان خوشحال کنید یعنی مقداری در زندگی آن خانواده فقیر گشایش بدهید و آبرویشان را حفظ کنید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس