حکم نماز نخواندن همسرم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > امر به معروف و نهی از منکر:

حکم نماز نخواندن همسرم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال سلام علیکم
همسرم ابتدا در خواندن نماز کاهلی میکرد ولی حالا اصلا نماز نمیخواند و امر به معروف من نیز در وی اثری ندارد، از طرفی قبول زندگی با زن بی نماز و بگونه ای هم اگر بشود گفت کافر برای من سخت است
۱- آیا عقد جاری شده بین ما هنوز پا برجاست و دین نداشتن یکی از طرفین عقد مبطل ان عقد و محرمیت نیست
۲- فرزندی که از ما متولد شود چه حکمی دارد یعنی با توجه به بی دینی یکی از والدین مسلمان زاده است یا نه؟ این در حالیست که من خواهان فرزندی از پدر و مادر مومن و مسلمان و صلب و رحمی پاک هستم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت
بزرگوار؛ البته به شما حق می دهم که ناراحت باشید زیرا وجود تارک الصلاة هر کجا باشد موجب رفتن خیر و برکت از آنجا هست اما مومن خدا، سعی بفرمائید با زبان لیّن و خوش و صمیمیت بویژه محبت؛ ایشان را هدایت و راهنمایی کنید نه اینکه درصدد اثبات کفر ایشان و متعاقباً باطل دانستن عقد و ازدواجتان و اشکال در فرزندی که متولد می شود باشید.
البته کفری که موجب نجاست شخص و باطل شدن عقد و ازدواج می شود انکار خدا هست نه ترک نماز از روی تنبلی و ضعف ایمان و اعتقاد!
با توجه به فرمایش آقا رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم که می فرمایند: «مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فقد كفر». هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزيده است باید گفت: در باره كسى كه نماز را ترك نموده دو قسم نظر است:
۱- ترك نمازش به طور كلى از روى انكار باشد. در اين صورت منكر ضرورى دين شده و كافر است و از لحاظ فقهى محكوم به کفر و نجاست مى باشد.
۲- ترك نمازش به دليل مسامحه كارى و كم اعتنايى به امور اخروى و اشتغال به سرگرمى هاى دنيوى و ضعف ایمان و تنبلی باشد. اين قسم از ترك نماز موجب فسق است و گناه كبيره شمرده مى شود اما چنين فردى مسلمان مى باشد و از لحاظ فقهى نيز حكم به طهارت چنين فردى مى شود.
بزرگوار؛ شما مانند پیامبرانی که از طرف خداوند متعال مأمور هدایت بشر می شده‌اند هدایت خانواده خود را به عهده بگیرید زیرا مسئول هدایت و تربیت خانواده و اهل و عیال تحت امر به عهده شما هست.

در قرآن کریم سوره تحریم آیه ۶ آمده است: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً …
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید... .
بزرگوار مردان مؤمن در برابر خانواده و فرزندان مسئولیت دارند.
برخی از آیات قرآن پیرامون رسالت مرد در برابر خانواده اش:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً» ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید. {سوره تحریم آیه ۶}
«وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیها» اهل خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایداری کن. {سوره طه آیه ۱۳۲}
«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ» نزدیک ترین بستگانت را هشدار ده. {سوره شعراء آیه ۲۱۴}
«یا بُنَی أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» فرزندم! نماز به پا دار و امر به معروف کن. {سوره لقمان آیه ۱۷}
«وَ کانَ یأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» پیامبر، همواره خانواده اش را به نماز سفارش می کرد. { سوره مریم آیه ۵۵}.
بزرگوار خداوند توفیق برای شما فراهم آورده که در سایه مهر و محبت و اخلاق خوش و جوانمردی تان خانواده را به راه راست و درست و بندگی خداوند وادار کنید مهمترین ابزاری که می تواند در تربیت خانواده موثر باشد احسان و نیکوکاری در حق آنها هست.
آقا امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: «الانسان عبید الاحسان» انسان بنده ی کسی می شود که به او نیکی کرده
و در حدیث دیگر حضرت می فرماید «بالاحسان تملک القلوب» با احسان مالک قلبها شوید.
شما که دوست دارید همسرتان فردی علاقمند به دین و اهل نماز و ایمان شود اولا رابطه اخلاقی و عاطفی را در بین خودتان حتما تقویت کنید و به ایشان مهرورزی کنید به مسافرت و تفریح و خوشگذرانی صالحین بروید تا ایشان را مدیون و وامدار خود کنید و سپس ایشان را به تدریج به مسائل معنوی و دینی و سفارشات الهی هدایت کنید.
إن شاء الله با لطف الهی و با قصد قربت؛ در هدایت همسرتان موفق باشید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس