حکم دیونی که به مردم دارم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - حق الناس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حق الناس:

حکم دیونی که به مردم دارم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال سلام. من در شرکتی کار میکنم که صندوق دار هستم. و کارهای بیمه کارتطلایی و تشکیل پرونده خودرو و فاکتورهاشون رو انجام میدهم. تو کارم میدونم اشتباه پیش می اید و میدونم ک در کارم به دلیل نااگاهی یا سختی حساب و کتاب و.... اشتباهات زیادی کردم. اشتباهاتم بیشتر مربوط به پرونده های بیمه بدنه بوده مثلا قطعه ای که باید از بیمه استفاده میشده نشده و از مشتری ازاد گرفتیم و یا بیمه قیمت یک قطعه ای رو تعین کرده و ما با مبلغ بیشتر خریدیم و تفاوتش رو از مشتری گرفتیم البته من برای ورود ب کارم به یک نفر مبلغی دادم تا کار را به من یاد بدهد اما ایشان به من خوب یاد نداد. و دیگه اینکه به مدیر وقت گفته بودم که کارت طلایی رو بلد نیستم. حالا به مدیر کنونی گفتم ک اشتباهاتی کردم. حالا برای جبران اشتباهتم اولا ک نمیتونم پول به مشتریان پس بدم پول ب حساب شرکت رفته و اگر هم پس داده شود ضرر میکند. و دوم اینکه چون برای مدتها قبل است برام سخته که بخوام زنگ بزنم و حلالیت بطلبم و این کار تازه ممکنه ک باعث بدبینی مشتری شود. اما واقعا عذاب وجدان دارم و نمیدونم چه کنم؟ به نظرتون خدا و مشتری ها منو میبخشه؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت
بزرگوار شرعاً وقتی کسی کاری بلد نیست نباید در آن کار وارد شود و حق الناس به گردن بگیرد زیرا در این صورت مدیون مردم می شود و حق الناس گناه بزرگی هست و در قیامت اولین پرونده ای که از انسان باز شود حق الناس است نه حق الله و ممکن است حق الناس موجب شود که تمام اعمال عبادی انسان از بین برود و دیگر انسان نتواند عاقبت به خیر شود. لذا الان هم اگر نمی توانید کار را به خوبی انجام بدهید بیشتر از این خودتان را مدیون نکنید.
البته شرعاً وظیفه دارید به هر قیمت ولو سخت باشد از مشتریان حلالیت بطلبید و اشتباه می کنید که آنها به شرکت بدبین می‌شوند بلکه با حلالیت طلبیدن شما موجبات خوش بینی افراد فراهم می‌شود و باعث خیر و برکت کار و تلاش و کسب و درآمد شما می گردد و در این صورت خدا و خلق خدا از شما راضی میشوند و بخشیده میشوید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس