حکم ازدواج و تنگدستی ام مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

حکم ازدواج و تنگدستی ام مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال سلام پسری هستم ۲۶ساله و دختری را دوست دارم که ۲۱ساله هست و قصد ازدواج داریم و خانواده هایمان درجریان هستند و قصد خواستگاری داریم ولی الان دستم تنگم و تا خودمو جمع و جور کنم با دختری که هم دیگه رو دوست داریم بیرون میریم و دست همدیگر  رو میگیریم و با هم راحت هستیم آیا از لحاظ شرع و دین اشکال ندارد؟ چیکار کنیم تا مسأله ای نداشته باشد. ممنون از پاسخگوئی شما
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت
بزرگوار دعا می کنم خداوند متعال هم برای شما و هم برای سایر جوانان کشورمان خوشبختی مقدم بفرمایید اما…
۱- فعلا چون محرم نیستید رفتنتان با یکدیگر بیرون و خصوصاً اینکه نوشته دست یکدیگر را می گیرید حرام و خلاف شرع است.
۲- این که نوشته اید با یکدیگر راحت هستید اگر منظورتان از این راحت بودند نگاه با لذت به یکدیگر باشد و گفتار تحریک آمیز با یکدیگر باشد این نیز حرام و خلاف شرع است.
پسرم اگر بنا دارید ازدواج کنید زندگی آینده خود را بر پایه های گناه بنیانگذاری نکنید و قرار ندهید زیرا هر گناهی عواقب وخیم خود را دارد و شما نمی توانید در آینده با وجود گناهانی که مرتکب شده اید خوشبختی را برای خود رقم بزنید بنابراین از گناه حتماً فاصله بگیرید تا موجبات خشم الهی و اولیاء دین علیهم سلام برای شما هموار نگردد.
این که نوشته اید به علت دست تنگی عدم توانایی مالی فعلا نمی توانید ازدواج کنید دلیل موجهی نیست و باید پدر و مادر شما و پدر و مادر ایشان با یک دیگر توانی کنید و سختگیری ها را کنار بگذارند تا کم‌کم آنچه در زندگی از اسباب و لوازم زندگی احتیاج هست برای تان فراهم شود این دلیلی که برای ازدواج نکردن ذکر کرده اید دلیل موجّه نیست زیرا خود ازدواج موجب می شود که فقر و تنگ دستی برطرف شود البته مشروط بر اینکه ازدواج بر مبنای گناه پایه‌ریزی نگردد. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس