حکم مصرف زکات فطره مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای - زکات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > زکات:

حکم مصرف زکات فطره مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای

سوال روستای ما در سال 72 کلنگ زنی شده ولی به دلیل مشکلات مالی نیمه کاره مانده است. آیا امکان استفاده از زکات فطریه برای مسجد اشکال دارد؟ باتشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
نماز و روزه و عبادات قبول
البته مطابق با فتوای برخی از مراجع عظام می‌شود زکات فطره را در مواردی مثل کمک به ساخت و تعمیرات ضروری مسجد هزینه‌ کرد خصوصاً مسجد شما که با مشکل کمبود هزینه و نداشتن کمک برای ساخت و ساز آن مواجه هست ولی طبق فتوای برخی از مراجع شرعاً نمی شود زکات فطره را خرج مسجد کرد و بنابر احتیاط واجب باید به فقیر داده شود لذا بنده فتوای همه مراجع عظام را خدمت شما ارسال می کنم تا هر کس طبق فتوای مرجع تقلیدش عمل کند. یاالله.
=====
می توان زكات را در هشت مورد مصرف كرد: اول: فقير، دوم: مسكين، سوم: كسی كه از طرف امام عليه السلام يا نايب امام مامور است كه زكات را جمع و نگهداری نمايد و به حساب آن رسيدگی كند و آن را به امام عليه السلام يا نايب امام يا فقرا برساند. چهارم: كافرهايی كه اگر زكات به آنان بدهند به دين اسلام مايل می شوند يا در جنگ به مسلمانان كمك می كنند. پنجم: خريداری بنده ها و آزاد كردن آنان. ششم: بدهكاری كه نمی تواند قرض خود را بدهد. هفتم: سبيل الله يعنی كاری كه مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دينی دارد، يا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان می رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو كه باشد. هشتم: ابن السبيل، يعنی مسافری كه در سفر درمانده شده.
ولی بهتر و در مواردی احتیاط آن هست که مطابق فتاوای مراجع معظم تقلید به فقیر داده شود.
=====
فتاوای مراجع عظام:
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت (قدّس سرّهم) و نوری همدانی (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بدهد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه): بهتر است {زکات فطره} را به فقير بدهند.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بلكه فقط به مساكين (يعني فقراي بسيار نيازمند) بدهند.
آیةالله العظمی سبحانی (مدّظلّه): احتياط واجب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراى شيعه بدهد.
آیات عظام: گلپايگاني و صافي گلپایگانی: احتياط واجب آن است كه زكات فطره را به فقراء شيعه اثني عشري بدهد اگر چه در شهر ديگر باشند و چون نقل اين زكات به شهر ديگر خلاف احتياط است اگر در شهر خودش فقير شيعه نباشد مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زكات به شيعه بدهد.
آیةالله العظمی سيستاني (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا داد و منظور، فقراي شيعه است و چنانچه در شهر از فقراي شيعه كسي نباشد، مي تواند آن را به فقراي ديگر مسلمان داد، ولي در هر صورت نبايد به ناصبي داده شود.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اين كه مسلمان و شيعه دوازده امامي باشند.
آیةالله العظمی وحید خراسانی (مدّظلّه): مشهور فرموده اند كه مصرف زكات فطره مصرف زكات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است كه به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى كه مؤمن پیدا نكند ، كه در این صورت به غیر ناصبى هم مى شود داد.
آیةالله العظمی مظاهری (مدّظلّه): مصرف زكات فطره مصرفى است كه براى زكات مال گفته شد.(بنابراین: زكات را خوب است در اين زمان به مجتهد جامع الشرايط يا وكيل او بدهند تا صرف فقرا و تقويت اسلام و مصالح مسلمين بنمايد ولى خود زكات دهنده هم مى‏تواند در همان موارد صرف نمايد). یاالله.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس