چرا ماههای شمسی و قمری اختلاف هست مرجع تقلید: آیةالله نوری همدانی - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

چرا ماههای شمسی و قمری اختلاف هست مرجع تقلید: آیةالله نوری همدانی

سوال سلام من چند وقته که سوالهایی درمورد دین ذهنمو مشغول کرده دارم اعتقادم رو به نماز و روزه از دست میدم !
1_چرا ماههای عربی جابجا میشه؟ مگه میشه ی بار زمستون روزه بگیری ی بار تابستون ؟؟؟؟
2_اگه حتی در سالش هم ی بار ماههای عربی کم و زیاد بشن از 1400سال پیش تا الان ک اصلا دیگه تقویم درست نیست از کجا معلوم الان ماه رمضان ؟؟؟شاید ذی قعده یا ماه دیگه ای باشه .....
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی عبادالله الصالحین گردش شبانه روز و پدید آمدن زمستان و تابستان یک امر طبیعی است و مورد پذیرش تمام جوامع بشری هست و سوال بنده از شما این است که این امر چه ارتباطی با خدا و دین دارد که شما میفرمایید دارم به خدا بدبین می شود در هر صورت ماههای شمسی با قمری با یکدیگر تطابق ندارد زیرا:
از گردش زمین به دور خورشید، سال و چهار فصل پدید میآید. از این رو، آن را سال شمسی یا خورشیدی می نامند.
امّا سال قمری از گذر گردش ماه به دور زمین پدید میآید و از شبی که ماه در آسمان به صورت هلال دیده میشود تا وقتی که ناپیدا و برای بار دیگر نمایان میگردد، یک ماه محسوب میشود. در طول سال، یعنی 12 ماه برخی ماهها 29 روز و دیگر ماهها 30 روز است. ولی در سال شمسی 6 ماه از فروردین تا شهریور 31 روز و 5 ماه از مهر تا بهمن 30 روز و اسفند ماه در هر 4 سال یک بار 30 روز است.
پس، هر سال شمسی ده روز از سال قمری بیشتر است و هر دو تقویم شمسی و قمری موافق با نظام طبیعتند، ولی یکی از گذر گردش زمین به دور خورشید و دیگری از راه گردش ماه به دور زمین. هر دو بر حسابی دقیق و منظم‏اند و علّت اختلاف آنها نیز کاملاً روشن است. در اسلام سال قمری میزان زمان است. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس