احکام مَحرمیت - آیت الله العظمی صافی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی صافی (مدظله):

احکام مَحرمیت

. پسری که، به سبب ناتوانی مادرش در امر شیردهی، توسط زنی دیگر شیر داده می‎شود، آیا می‎تواند با دختر آن زن ازدواج کند؟

پاسخ:اگر با رعایت شرایط هشتگانه از آن زن شیر بخورد، با دخترهای آن زن محرم می‎شود و حکم خواهران خودش را پیدا می‎کند و ازدواج با آنها حرام است. در این مورد می‎توانید به توضیح المسائل (احکام نکاح، بخش شیردادن) مراجعه فرمایید.

سؤال6. دایی مادر و عموی پدر بر ما محرمند؟

پاسخ:به طور کلی محارم نَسَبی مثل: پدر، مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ‎های پدری و مادری، برادر، خواهر، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، دایی، خاله، عمو، عمه خود شخص، دایی‎ها و خاله‎ها و عموها و عمه‎های پدر و مادر، همه به انسان محرمند.

سؤال7. محرمیت خاله و دایی و امثال آن در چه حدی است؟

پاسخ:محارم نسبی می‎توانند بدن یکدیگر را، جز عورتین، بدون قصد لذت نگاه کنند؛ ولی نگاه با لذت و ریبه حرام است.

سؤال8. مادرِ زن پدر به ما محرم است؟

پاسخ:خیر، تنها خود زن پدر بر شما محرم است و مادر یا مادر بزرگ او به شما محرم نیست.

سؤال9. پدر من زن دیگری گرفته است؛ آیا من و برادرانم به او محرم هستیم؟ به خواهر او که خاله ما می‎شود چطور؟

پاسخ:شما و برادرانتان به زن پدر محرم هستید، اما خواهر او خاله شما محسوب نمی‎شود و به شما محرم نیست.

سؤال10. برادرم دختری از پرورشگاه آورده است چگونه این دختر به من و برادران دیگرم محرم می‎شود؟

پاسخ:اگر مادر یا خواهر شما یا زن یکی از برادران شما شیر داشته باشد، و سن دختر کم‎تر از دوسال باشد، می‎توانند از طریق رضاع (شیرخوارگی) او را به شما و سایر برادرانتان‎محرم سازند. شرایط رضاع را در توضیح المسائل ملاحظه فرمایید.

سؤال11. شخصی دختری را به عنوان فرزند خوانده اختیار کرده است و امکان محرمیت از طریق شیرخوارگی وجود ندارد؛ چگونه این دختر به پدر خوانده و برادرانش و نیز به برادران مادر خوانده محرم می‎شود؟

پاسخ:اگر پدر خوانده، پدر یا پدر بزرگ داشته باشد و این دختر را به عقد موقت یکی از ایشان درآورند، به پدر خوانده و برادرانش محرم می‎گردد و نیز اگر او را به عقد موقت پدر یا پدر بزرگ مادر خوانده در آورند، به برادران مادر خوانده هم محرم می‎شود. البته اگر پدر واقعی دختر بچه معلوم است، عقد باید با اجازه او انجام گیرد و اگر پدر دختر نامعلوم است، عقد باید با اجازه مجتهد جامع‎الشرائط انجام پذیرد.

سؤال12. در مسأله قبل مدت عقد موقت چقدر است؟

پاسخ:مدت عقد موقت می‎تواند از کمتر از یک ساعت تا یک ماه یا چند سال باشد. و نسبت به ازدواج صغیر و صغیره احتیاط آن است که مدت عقد به مقداری باشد که پسر به حد استمتاع جنسی برسد و قابلیت تلذذ جنسی از دختر وجود داشته باشد.

سؤال13. در مسأله قبل آیا پس از پایان مدت عقد موقت، محرمیت همچنان باقی است؟

پاسخ:پس از پایان مدت عقد، نسبت به پدر یا جدّ پدری که دختر بچه را به ازدواج او درآورده‎اند، محرمیت تمام می‎شود؛ اما محرمیت با فرزندان پدر یا جد پدری و نوه‎های آن‎ها همچنان باقی است.

منبع: پایگاه معظم له

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس