حکم رفت و آمد و صله رحم با خویشان تارک الصلاة و...؛ مرجع تقلید: آیةالله العظمی جوادی آملی - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم رفت و آمد و صله رحم با خویشان تارک الصلاة و...؛ مرجع تقلید: آیةالله العظمی جوادی آملی

سوال تعداد زیادی از اقوام من از جمله خواهر و برادرم و نیز خواهران و برادران همسرم و نیز پدر و مادرش اهل نماز نیستند و بنده رغبتی ندارم که به منزل آنان بروم و این باعث اختلاف و ناراحتی بین بنده و همسرم شده است. قطعا نماز نخواندن آنها بر روی فرزندان من هم تأثیر می گذارد . لطفأ حکم شرعی آن را به صراحت برایم اعلام فرمایید . با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛بزرگوار صله رحم واجب و قطع رحم حرام است. حتي كفر و تارک الصلاة بودن ارحام سبب سقوط حق رحم نمي شود.
ابن حميد به آقا امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: بستگانم بر غير دين من هستند. آيا باز برايشان حقي بر عهده من است؟
حضرت فرمود:‌ بلي ،‌حق رحم به هيچ چيز ساقط نمي شود. اگر بستگانت بر دين تو بودند، دو حق بر تو داشتند: حق رحم وحق اسلام.
الكافي، ج2، ص 157.
در قطع رحم حتي مقابله به مثل جايز نيست؛ يعني اگر كساني قطع رحم كردند، شما نمیتوانید تلافی کنید و قطع رحم کنید.
شخصي به آقا امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: پسر عمويي دارم كه هر چه با او مي پيوندم،‌ از من مي بُرَد. آيا اجازه مي دهيد با او قطع رابطه كنم؟ حضرت فرمود: اگر تو با او رابطه برقرار كني و او از تو بِبُرَد، خدا شما را به هم مي پيوندد واگر تو از او بِبُري و او از تو ببرد خدا از هر دو ببرد.
الكافي، ج2، ص 227.
با اين تأكيد ها معلوم مي شود نمي توان به دليل نماز نخواندن يا عدم رعايت موازين شرعي توسط خويشاوندان،‌قطع رحم كرد. البته تلاش کنید با زبان خوش و خوب و لیّن بستگان امر به معروف یا نهی از منکر کنید.
حضرت امام خميني فرمود:‌قطع رحم جايز نيست و رفت و آمد اشكال ندارد و با مراعات شرائط مقرره، ‌امر به معروف و نهي از منكر نماييد.
استفتائات، ج 1، ص 486.
البته بايد در نظر داشت در صله رحم لازم نيست با رفتن به منزل ارحام و مهمان كردن و مهمان شدن باشد. همين اندازه كه قطع رحم نشود كافي است. صله رحم متوقف بر رفت و آمد با ايشان نيست. با احوالپرسي و پيغام فرستادن و تماس تلفني يا نامه هم محقق مي شود. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس