عقد موقت‏ - آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله):

عقد موقت‏

سؤال 642 - برخی از جوانان مسلمان جهت رفع نیاز غریزه جنسی با زنان ارتباط برقرار می‏کنند در حالی که هیچ راه شرعی را در نظر نمی‏گیرند آیا برای کسانی که زبان نمی‏دانند و امکان خواندن را ندارند قصد استرقاق و یا نکاح معاطاتی (تنها در این موارد) می‏تواند رافع معصیت باشد یا نه؟
پاسخ: راهی جز اینکه مفهوم عقد موقّت را بر او تفهیم کنند و او و یا بوکالت از طرف او و به اصالت از طرف خود صیغه را بخوانند و رعایت محتوای عربی را با انشاء به هر زبان که باشد با شرائط بکنند وجود ندارد.
سؤال 643 - زن و مردی به داشتن رابطه جنسی با یکدیگر تمایل داشته‏اند و مرد فقط با توجه به اینکه زن به داشتن رابطه جنسی با او تمایل دارد، زن را برای مدتی که می‏دانسته و یقین داشته که به داشتن رابطه با او (مرد) رضایت دارد بدون اینکه به زن چیزی بگوید به عقد موقت خود در آورده و بعد بین آنها آمیزش صورت گرفته است. حال با توجه به مقدمه ذکر شده آیا عقد فوق باطل است و عمل انجام گرفته زنا محسوب می‏شود؟ توضیح اینکه زن مذکور از زنان فاسد و بی بندو بار بوده است؟
پاسخ: در عقد موقت تعیین مدّت و همچنین مبلغی که بعنوان مهر معین می‏شود باید با رضایت و اطلاع طرفین باشد و در غیر این صورت عقد باطل است.
سؤال 644 - شخصی از کشور جمهوری اسلامی وارد کشوری اروپایی می‏شود و با زنی آشنا و علاقمند می‏شوند که با هم ازدواج کنند اما در آن کشور روحانی نیست که صیغه عقد را بخواند، دفترهایی مخصوص دارند که به آنجا مراجعه می‏کنند و مشخّص است که صیغه عقد خوانده نمیشود و به روش و رسومات خود عمل می‏کنند، آیا این شخص از نظر اسلام با آن زن عقد بسته است؟ و عقد آنها صحیح و درست است؟
پاسخ: باید خود یا وکیل آن دو به هر زبانی که می‏توانند صیغه عقد را بخوانند و بعد جهت انجام مراسم قانونی به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.
سؤال 645 - فردی زنی را برای مدّتی مثلاً ده سال صیغه کرده و بعد از دو سال بقیّه مدّت صیغه را بخشیده، آیا زن در هنگام بخشیدن مدّت مثل عقد دائم از حیض و نفاس باید پاک باشد یا خیر؟ و همچنین زوج در بین عدّه می‏تواند به همسرش رجوع کند؟
پاسخ: پاک بودن از حیض و نفاس در عقد منقطع لازم نیست، همچنین زوج نمی‏تواند در بین عدّه رجوع نماید
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس