مهریه - آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی مظاهری (مدظله):

مهریه

رجوع از بخشش مهریه
سؤال: بسمه تعالی
زنی مهریه خود را که در ذمه شوهر بوده بدون اکراه و اجبار به شوهر خود بذل و بخشش نموده و این بذل و بخشش نه در مقابل طلاق بوده نه در عوض هیچ عوض دیگری حال با توجه براینکه زن میتواند تا زمان عده در طلاق خلع و مبارات به بذل و بخشش خود رجوع نماید ایا در مورد فوق هم میتواند به بذل و بخشش خود رجوع نماید؟
پاسخ: بسمه تعالی. می تواند از هبه خود رجوع کند.
محاسبه مهریه به نرح روز
سؤال: مهریه خانمى صد سکه بهار آزادى بوده است، که چند سال قبل زن مطالبه کرده است و هر سکه هشتاد هزار تومان قیمت شده است. ولى زوج نپرداخته، حال آیا زوج مکلّف به دادن صد سکه است یا باید قیمت آن را بدهد؟ و اگر باید قیمت را بدهد، قیمت چه زمانى را؟ آیا آن روز که قیمت گذارى شده یا قیمت روز ادا را؟
پاسخ: باید همان سکه ها را بدهد.
قبول مهریه توسط پدر شوهر و فوت او
سؤال:  اگر پدر شوهر مهریه عروس را قبول کند، آیا بر او واجب مى شود یا بر عهده شوهر است. و اگر بمیرد مهریه ساقط مى شود یا از مال او باید بدهند یا به عهده شوهر انتقال پیدا مى کند؟
پاسخ: باید پدر شوهر مهریه را بدهد و اگر مرده است ورثه باید از مال او بدهند.
پرداخت مهریه به پول روز
سؤال:  مهریه ای که در عقد ازدواج در سالها قبل تعیین شده ولی اکنون ارزش پول آن کاسته شده است، چه میزان بر ذمّه زوج ثابت است؟
پاسخ: باید به پول روز پرداخت شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس