کارکردن زن در خانه - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

کارکردن زن در خانه

سؤال1638:آیا زنمى تواند در مقابل کارهایى چون آشپزى و نظافت که در منزل انجام مى دهد، مزد طلب کند؟

پاسخ:مى تواند مزد طلب کند، ولى سزاوار است زن و مرد در امور زندگى بایکدیگر همکارى داشته باشند، که پیوند زناشویى و نظام خانواده، استحکام بیشترى پیداکند.

سؤال1639:در عرف معمول است که زن کارهاىخانه را انجام مى دهد، آیا مى توان گفت زن و شوهر با توجه به این عرف، به صورتارتکازى، عقد را به این مبنا انجام مى دهند که زوجه در منزل کار کند؟ لذا زوجه جهت انجام کارهاى منزل، آیا مزدى طلبکار نیست؟

پاسخ:بطور کلى زحمات وکارهایى را که زوجه در خانه شوهر انجام داده است، اگر به دستور شوهر بوده و قصدمجانى بودن و تبرّع نکرده، حق مطالبه اجرت المثل را دارد. امّا صرف عرف بلد وارتکاز موجب عدم استحقاق اجرت نمى شود. و اینکه عقد مبیناً علیها واقع شده صرف تخیلّ است.

سؤال1640:زنى چند سال قبل در خانه شوهر، علاوه بر انجام امور خانه دارى، فرش هم مى بافته و قیمت آن صرف در معاش وخرید لوازم خانه و تعمیرات خانه مى شده است. ضمناً جهیزیه اى با پول شیربها که قبلااز شوهر گرفته، به خانه شوهر برده است، که بعضى از آنها فروخته شده، و بعضى مستهلکشده و از بین رفته، فعلا شوهرش مى خواهد او را طلاق بدهد. آیا زن مزبور، حقى داردیا نه؟

پاسخ:در فرض سوال، اموالى که ملک زن بوده، اگر شوهر بدوناذن او فروخته و صرف در تعمیر خانه یا لوازم دیگر کرده، ضامن است و فرقى در این نیست که از جهیزیه فروخته باشد یا از اموال دیگر زن. اما اگر زن به شوهر اذن دادهکه اموال او را بفروشد، و چیزى را براى خود بخرد، یا مال او در اثر استعمال از بین رفته باشد، شوهر ضامن نیست. و اما فرشى که براى شوهر بافته، اگر به قصد مجانى بوده،حق مطالبه اجرت ندارد. و اگر به امر شوهر و به عنوان اخذ اجرت بافته است، استحقاقاجرت دارد.

سؤال1641:زید زوجه خودش را مطلقه کرده است. قبل از این که جریان طلاق پیش بیاید،زوجه را مطابق عرف محلى جهت کارگرى شالیزار، به کار واداشته است، بفرمائید آیا دست مزد زوجه، به زوج تعلق مى گیرد یابه زوجه؟

پاسخ:مزد کار، زوجه متعلق به خود زوجه است و به زوج مربوط نیست. مگر این که به او بخشیده باشد.

سؤال1642:زنى که با اجازه شوهر جهت مردم بطور مزدى قالى بافته، آیا این مزد قالى به شوهر مى رسد، یا مال خود زن است؟

پاسخ:اجرت قالى بافى، ملک خودقالى باف است.

سؤال1643:جهیزیه اى که پدر به دخترش داده، آیا مى تواند پس بگیرد یا نه؟

پاسخ:اگر پدر جهیزیه را تملیک دختر خود کرده، یا به او بخشیده است; چنانچه ظاهراً یکى از این دو است،دیگر نمى تواند پس بگیرد.

سؤال1644:زن کارمندى است که با اجازه شوهر کار مى کند و حقوق مى گیرد، آیا مى تواند حقوق خود رابدون اجازه شوهر مصرف کند، یا صدقه دهد، یا هدیه به کسى بدهد، یا در تمام اینموارد، اجازه شوهر لازم است؟

پاسخ:تصرفات زن در اموال خودش جایزو صحیح است. حتى اگر شوهر نهى کند. بلى در نذر، نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است ولازم است با اجازه شوهر باشد.

سؤال1645:مردى همسرش را طلاق داده است، زن مى گوید خدمات من در خانه تبرعى نبوده، لذا مطالبه اجرت المثل مى کند. آیا ادعاى زن مسموع است یا خیر؟

پاسخ:ازقضیّه مورد سوال اطلاع ندارم. ولى بطور کلى اگر زن به تقاضا و دستور شوهر کار کرده،و قصد تبرع و مجانى نداشته است، حق اجرت المثل دارد. و ادّعاى زن مسموع است. مگراین که بیّنه برخلاف اقامه شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس