خوراکی ها - خوردنی ها و آشامیدنی ها

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خوردنی ها و آشامیدنی ها:

خوراکی ها

سوال متاسفانه اکثر فتواها سلیقه ای می باشد و برداشت شخصی است. مبنای حلال وحرام هم چند روایتی است که علمای اهل سنت اصلا آنها را قبول ندارند و متاسفانه فقط شیعیان به آن استناد می کنند. مثل گوشت خرگوش که اهل سنت حلال و یا مکروه می دانند و صدف.
دلایل شیعه را قبلا خواندم و برایم قابل قبول نیست. گوشت خرگوش بهترین گوشت است و گیاه خوارهم می باشد و یا صدف که واقعا مصداق لحما طریا است. بهتر است با دلایل قرآنی فتوا دهید نه سلیقه ای. خیلی از ماهی ها مثل قزل آلا هم همنوع خوار و گوشت هم گیر بیاورند می خورند ولی فقط چون فلس دارد حلال است اما خرگوش گیاه خوار به بهانه اینکه مسخ شده است حرام می شود. جای سوال دارد. با تشکر فراوان. امیدوارم مثل بعض از افراد ناراحت نشید.
مرجع تقلید: سایر مراجع
 
جواب: سلام علیکم؛ گمان نمیکنم اگر کسی منطق داشته باشد و حرف برای زدن داشته باشد ناراحت شود و فحش بدهید.
دلیلی ندارد که به صرف چند کلمه ناراحت بشم و شما را به فحش ببندم.
پس زود قضاوت نکنید.
گرچه فلسفه احکام شرعي از جمله حرمت گوشت خر گوش بخوبي براي کسي روشن نيست. ولي در بعضي از رواياتي که در تحريم گوشت خرگوش به آنها استناد شده است، به علت اين حکم نيز اشاره شده است:
بعضي از حيوانات، حالت مسخ شده برخي انسان هاي بدکار و ناپاکند و در روايات تصريح شده است که حيوانات مسخ شده همگي حرامند که يکي از اين حيوانات، خرگوش است.
در وسايل الشيعه ج 14، روايات باب اطعمه واشربه، روايات 11، 13 و 14 و 7 . روايت شده که خرگوش در داشتن پنجه با حيوانات وحشي مقايسه شده است و ضمنا به ناپاکي و پليدي ذاتي خرگوش اشاره شده است.
در علل الشرايع، نشر دار الحجه، بيروت، 1416 ق، جلد 2 ،صفحه 543. از آقا امام رضا (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: خوردن خرگوش حرام است. زيرا اين حيوان به منزله نوعي گربه است و مانند حيوانات درنده چنگال دارد علاوه بر اين خرگوش ذاتاً خبيث است و نوعي از حيوانات مسخ شده است و همچون زنان خون حيض مي بيند و عادت ماهيانه دارد.
ذکر اين نکته نيز لازم است که آنچه در روايات بيان شده لزوما تمام العلة حرمت خرگوش نيست و چه بسا حکمت ها و علل ديگري نيز در اين حکم باشد که بر ما پوشيده است. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس