حکم نگاه استاد به شاگرد نامحرم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - ارتباط با نامحرم

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ارتباط با نامحرم:

حکم نگاه استاد به شاگرد نامحرم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام. با توجه به احکام نگاه به نامحرم، نگاه به وجه و کفین زن نامحرم هنگام صحبت با او اگر بدون ریبه و مفسده باشد مشکلی ندارد. اما برخی خانم ها ممکن است مویشان را کاملاً نپوشانند و هنگام صحبت بخشی از مو در صورتشان پیدا باشد. در این صورت حکم چیست؟ هر چند قصد طرف مقابل صرفا یک صحبت کاری یا علمی باشد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ دلیلی ندارد که هنگام صحبت به زن نگاه شود زیرا بدون نگاه هم میشود گفتگو کرد. یاحقّ.
سوال سلام. خیلی ممنون از پاسختان. بنده مدرس هستم و دانش آموز یا دانشجوی خانم دارم. فکر می کنم حداقل برای اینکه مخاطب من بداند با او صحبت می کنم و اینکه تبعیضی بین او و سایرین نیست و اینکه گاهی لازم میدانم بفهمم که مخاطبانم به فهم کافی رسیده اند یا خیر باید این کار را انجام دهم. میخواهم بدانم با چه شرایط و ضوابطی اگر رعایت کنم موجب گناه نمی شود یا به هر شکلی گناه است؟

جواب: سلام بزرگوار بنده؛ هم در حوزه و هم در دانشگاه تدریس داشته ام ولی ضرورتی برای نگاه نبود.
گاهی چهار ساعت فقط با یک خانم برای مشاوره گفتگو داشتم ولی لزومی به نگاه نبود.
به هر حال نگاه بدون ریبه به وجه و کفین اشکال ندارد ولی نگاه به موی نامحرم جایز نیست.
=====
مرحوم حاج آقا رحيم ارباب عارف فرزانه بی نظیر در دو سه سال آخر عمر نابينا شد. وقتى از ايشان پرسيدند پس از اين همه عمر آيا ادعايى هم داريد يا نه؟ ايشان فرمودند: در مسايل علمى هيچ ادعايى ندارم. اما در مسايل شخصى خود دو ادعا دارم:

(1) آنكه به عمرم غيبت نگفتم و غيبت نشنيدم؛

(2) آنكه در طول عمرم چشمم به نامحرم نيفتاده.

در احوال شخصى ايشان نقل است كه فرموده: برادرم با همسرش چهل سال در منزل ما بودند، در اين چهل سال يك بار همسر برادرم را نديدم. یاحقّ.


سوال سلام.خیلی ممنون به خاطر پاسخ. هرچند برای بنده قابل تصور نیست که شما چگونه در طول چهار ساعت هیچ نگاهی نکرده اید. داستان حاج آقا رحیم را هم بارها نزدیک قبرشان خواندم آخه همشهریمان هستن. اون هم برام قابل تصور نیست.
فقط به عنوان تکمیل سوالم اگر به این سوال بنده نیز پاسخ بدید متشکر میشم.
سوالم در مورد نفس نگاه هست. یه وقتی مثلا یک منظره ای را مثلا یک دشت گل را نگاه می کنید و در کنار اون منظره یک مقدار زباله هم ریخته که توی کادر نگاه شما هست ولی متوجهش نیستید. اما یه وقتی شما اون منظره را رها کردید و اون زباله ها را نگاه می کنید. یعنی توجه به اون زباله ها هست.
در این مسئله ای که گفتید آیا صرف اینکه موی یک خانمی در محدوده دید باشه مورد نظره یا اینکه توجه به اون موی خانم باشه؟. چون فکر می کنم متفاوت است این دو.هر چند میدانم که نگاه به بعضی خانم ها با این شرط تقریبا غیر ممکن است. یاعلی
جواب: سلام. البته تقریباً شما حقّ دارید قبول و تصور نفرمائید.
بنده اصلن اصراری هم ندارم نسبت به بنده تصور بفرمائید ولی نسبت به آن عالم عارف فرزانه ای که متصل به خدا بود و غرق توحید و عرفان بود تصور بفرمائید چون این رفتار بسیار ساده تر از آنچه تصور شود ممکن هست و برای کسی که خود را عادت به ترک نگاه داده ملکه میگردد.
در هر صورت:
1- بنده شما بزرگوار را متهم به قصد گناه نمیکنم و شما را متشرع میدانم زیرا اگر متشرع نبودید سؤال نمی فرمودید.
2- حُکم شرعی همان هست که قبلاً خدمت شما بیان شد ولی البته در نگاه اتفاقی گناهی نیست مشروط بر آنکه پس از نگاه اتفاقی؛ استمرار نگاه نباشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس