عدم جواز تهاون - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

عدم جواز تهاون

سؤال 91 : شخصی به طور مطلق وصیت کرده است، آیا عمل به این وصیت موسع است یا موقت؟

جواب: موقت نیست ولی نباید در عمل به وصیت، تهاون و اهمال کنند.

سؤال 92 : اگر شهیدی وصیت کند که مثلاً او را در جبهه به خاک بسپارند، آیا عمل به این وصیت واجب است یا نه؟ و چنانچه او را در محلش فن نمودند اکنون وظیفه چیست؟

جواب: اگر وصیت مزبور ثابت باشد عمل بر طبق آن لازم است. و نبش اگر بعد از متلاشی شدن بدن باشد و یا آنکه وجب هک شود، جایز نیست.

سؤال 93 : اگر شخصی وصیت کند که مثلاً چهل سال برای او نماز و روزه بخوانند، و اتفاقاً زودتر فوت نمود، باید به این وصیت عمل شود یا خیر؟ و آیا زمانی که بالغ نبوده و نماز و روزه بر او واجب نبوده باید به حساب آورد یا نه؟

جواب: وصیت در ثلث نافذ و باید به آن عمل شود.

سؤال 94 : پدر اینجانب فوت نموده و بنده را وصی شرعی خود کرده است طبق وصیت نامه، پدرم 30 سال نماز و سه ماه روزه خواسته که برای او بدهیم بنده خواستم طبق وصیت پدرم عمل کنم که وراث پدرم حاضر نشدند که سی سال نماز و روزه برای پدرم بدهیم حتی وصیت نامه هم فعلاً مفقود شده است و در دسترس نیست تقاضا دارم تکلیف بنده را طبق قانون شرع روشن بفرمایید.

جواب: ورثه به وصیت عمل کنند و در غیر این صورت حق تصرف در ترکه ندارند و بر وصی لازم است در صورت امکان، ورثه را وادار به عمل به وصیت نماید و اگر ممکن نیست معذور است.

سؤال 95 : برادر اینجانب در جبهه زخمی می شود و به بیمارستان تهران منتقل می کنند که سپس شهید می شود و بدون اطلاع ما در بهشت زهرا مدفون می شود با توجه به وصیت آن شهید که خواسته است در مسجد سلیمان در کنار قبرمادرمان مدفون شود کلیف شرعی ما را بیان فرمایید؟

جواب: در صورتی که وصیت ثابت باشد و بدن طوری نباشد که موجب هتک باشد باید به موجب وصیت عمل شود.

سؤال 96 : برادر اینجانب در نگ تحمیلی شهید شده است و وصیت کرده که برای او نماز و روزۀ استیجاری بجا آورده شود، با توجه به این که در منطقه کسی نیست که نماز و روزۀ  استیجاری بجا آورد و ضمناً در شهر های دیگر نیز اگر بخواهیم برای مدت فوق مبلغی را بپردازیم، امکان پرداخت آن نیست، زیرا شهید دارای همسر و سه فرزند می باشد، البته تا جایی که من می دانم نماز و روزه را بجا آورده است، خواهشمند است در این مورد وظیفۀ ما را روشن فرمایید.

جواب: مقداری که شهد از ثلث ترکۀ خود برای نماز و روزه تعیین کرده باید بر طبق وصیت، در آن عل شود.

سؤال 97 : شهیدی وصی نموده که ثلث کلیۀ ما ترکش را خرج کنند. در حالی که ما ترک او تنها یک منزل کوچک و حداقل اثاثیۀ لازم زندگی است و نیز وصیت نموده که مادر و همسرش هم تا وقتی خودشان مایلند در همان منزل بمانند و کسی متعرض آن ها نشود، در صورتی که ورثه که عبارتند از مادر و همسر و یک پسر بالغ و یک دختر، که هیچ یک وجه نقد برای خریدن ثلث ما ترک را ندارند تا از این طرق به وصیت عمل کنند. وظیفۀ شرعی در قبال وصیت مذکور چیست؟

جواب: باید به ثلث مورد وصیت عمل شود و در غیر این صورت نمی توانند در ترکه تصرف کنند.

سؤال 98 : ار کسی نسبت به ثلث ما ترک خود وصیت کند که آن را از اصل مال اخذ و به مساکین بدهند آیا وصی شرعی و قانونی می تواند بعد از او از این امر بدون عذر منصرف بشود؟ و آیا برای وراث جایز است بدون ادای حق (( موصی لهم)) کل مال را بین خود تقسیم کنند؟

جواب: تا به وصیت عمل شده ورثه حق تصرف در ترکه را ندارند و بر وصی لازم است بر طبق وصیت عمل نماید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس