احکام وصیت - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

احکام وصیت

سؤال 1: آیا ما رزمندگان شرعاً باید وصیت نامه بنویسیم؟ و یا به دوستان خود وصیت کنیم که در وطن نماز ها و یا روزه هایی که مدیون هستیم خانواده مان از اموالمان، شخصی را وکیل برای بجا آوردن کنند یا خیر؟

جواب: اگر مال دارید لازم است وصیت نمائید.

سؤال 2: ثلث مالم را در چه راهی وصیت نمایم که خشنودی و رضای خدا باشد؟

جواب: می توانید در مطلق خیرات وصیت نمائید.

سؤال 3: شخصی در نظر دارد وصیت نماید که در صحن مقدس امام رضا (ع) دفن شود و آستان قدس مبلغ 50 هزار تومان حق دفن می گیرد، آیا دفن در صحن مقدس بهتر است یا این که این مبلغ را در امور داادی سادات مصرف نماید؟ و محل دفن را در گورستان عمومی قرار دهد.

جواب: اختیار با خود شخص است و فضیلت دفن در جوار حضرت رضا علیه السلام روشن است.

سؤال 4 : از زمان بلوغ تا به حال به یاد ندارم که نماز یا روزه ای از حقیر فوت شده باشد؛ آیا لازم است وصیت نمایم که از ثلث مالم، اعمال یاد شده را برایم انجام دهند یا خیر؟

جواب: لازم نیست.

سؤال 5 : 1- شخصی بر اثر جهل به مسأله و بی سواد بودن، عمداً نمازش را نخوانده و روزه اش را نگرفته و فعلاً با داشتن چندین بچه کوچک مبتلا به سرطان مری شده و چون دردش درمان پذیر نیست از او خواسته اند که وصیت کند لطفاً مقداری در مورد وصیت هنگام مرگ و عبادات و تکالیف او توضیح دهید.

2- اهالی روسای نذر کرده اند که چندین گوسفند و گاو و مقدار زیادی برنج و چیز های دیگر خرج امام حسین (ع) کنند آیا بهتر نیست این مخارج را صرف جاده سازی و حمام و مدرسه و برق و آب روستا کنند؟

جواب: [1] کسی که امارات موت بر او ظاهر شد و نمز و روزه بر عهده ی او است باید وصیت کند که بعد از او از ترکه اش داده شود. و اگر یقین ندارد که خمس بر ذمه او است وصیت به دادن خمس لازم نیست و بر ورثه هم چیزی نیست.

[2] و نذر اگر با صیغه شرعیه شده باید بر طبق آن عمل شود.

سؤال 6 : فردی که دارای دو زن و سه پسر و هفت دختر می باشد و دو پسر و یک دخترش صغیر می باشند فوت نموده و سه هفت بعد از فوت موصی توسط زن های ایشان وصیت نامه ای ظاهر شده ه غیر از زن ها و یک پسرش هیچ یک از فرزندان از این وصیت نامه اطلاعی نداشته و به آن راضی هم نیستند و پس از مطالعه موارد مندرج وصیت نامه روشن گردید که چند مورد از موارد موجود در وصیت نامه را فروخته یا کارهایی انجام داده حال سؤال این است که : آیا وصیت نامه کلا باطل می شود و یا اینکه همان قسمت های فروخته شده باطل می شود و یا اینکه وصیت نامه به قوت خود باقی است؟

 جواب: بر فرض ثبوت وصیت شرعاً نسبت به مقداری که یقین به فروش آن دارند وصیت باطل و در بقیه باقی است.

سؤال 7 : شخصی مصارفی را معین نموده که از ثلث مالش خرج شود پس از انجام تمام موارد وصیت مقداری از ثلث باقی مانده که میت مطلبی در این مورد نگفته آیا این مقدار باقی مانده از ثلث جزو ما ترک محسوب می شود و به ورثه می رسد یا خیر؟

جواب: اگر در تمام ثلث وصیت نکرده به ورثه می رسد.

سؤال 8 : آیا نوشتن وصیت نامه واجب است یا مستحب؟

جواب: واجب نیست مگر در مواردی که حق واجبی بر عهده شخص باشد و نتواند ادا نماید که واجب می شود وصیت نماید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس