حکم طلا کاری حرم معصومین (علیهم السلام) (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم طلا کاری حرم معصومین (علیهم السلام) (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

سوال باسلام آیا هزینه کردن طلا و نقره در حرم معصومین علیهم السلام جایز هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 

جواب: سلام علیکم؛این پرسش از زوایای مختلف قابل پاسخ گویی است:
1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد.
2. ائمه (ع) دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند.
3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت (ع) و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است.
4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود!
5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است.
6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است.
7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت (ع) یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که علی ای حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیّات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند.
8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت (ع) بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی (قدس) با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد.
9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت (ع)، بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است. یاحقّ.

منبع پاسخ: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3482


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس