حکم حجاب و رنگ روشن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - احکام بانوان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام بانوان:

حکم حجاب و رنگ روشن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال باسلام .آیا بستن روسری یا مقنعه رنگی وبستن روسری به فرم لبنانی اشکال دارد ؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ پوشش خانم ها الزاماً رنگ خاصّی ندارد، یعنی واجب نیست حتماً از رنگ بخصوصی استفاده شود و الان هم در میان مسلمان‏هایی که مقید به حجاب هستند در کشورها و حتی فرهنگ های مختلف یک کشور، رنگ‏های مختلفی معمول شده است؛ ولی نکته ای که باید به آن توجه شود این است که پوشش زن باید طوری باشد که رنگ آن مایه تحریک دیگران نشود. برخى از رنگ‏ها چشم ها را خیره مى‏سازد و باعث جلب توجه نامحرم مى‏شود که در این صورت پوشیدن چنین رنگ هایی جایز نیست.
مراجع تقلید هر چند نسبت به اصل رنگ لباس‏ها، تأکید چندانى ندارند؛ ولى بر این مسأله پاى مى‏فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه شود. از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود، لباس مشکى را براى حجاب برگزیدند و بدین وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مى‏کردند. گفتنى است که عبا و چادر مشکى جزء لباس‏هاى مکروه به شمار نمى‏رود و از آن مستثنا شده است.
بنابراین آنچه برای خانم ها واجب است رعایت حجاب کامل است و رنگ لباس اگر مهیج (تحریک کننده) نباشد و موجب جلب نظر نامحرم نشود اشکالی ندارد تشخیص آن هم به عهده شخص و عرف جامعه است.
نظر همه مراجع: لباس با رنگ روشن، اگر باعث جلب توجه نامحرم و مفسده نشود، اشکال ندارد.
تبصره: معیار جلب توجه عرفی است، یعنی اگر رنگ و نوع لباس به گونه ای باشد که نامحرم را به سمت خود جلب کند؛ پوشیدن آن جایز نیست و تشخیص آن به عهده عرف جامعه است. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس