استفتائات احکام مسافر- آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله
سؤال: شرایط بلاد کبیره چیست و آیا تهران از بلاد کبیره است؟
پاسخ: تهران با شهرهای دیگر فرقی ندارد. اگر شهری بین محلهای آن فاصله باشد، به طوری که عرفاً چند شهر محسوب شود، از بلاد کبیره است. جوادی آملی ٣١/١/٧٤.
سؤال: اگر تهران از بلاد کبیره باشد، در چه صورتی نماز قصر میشود و روزه، حکم روزهی مسافر مییابد؟
پاسخ: نماز در تهران، برای تهرانیها یا کسانی که قصد دهروز کردهاند، تمام میباشد و روزه نیز صحیح است. جوادی آملی ٣١/١/٧٤.
سؤال: محل کار اینجانب، نیروی مقاومت سپاه تهران و محل سکونتم، پاکدشت، در حدود ١٨ کیلومتری تهران است و از منزل تا محل کارم حدود ٢٥ کیلومتر فاصله است. با توجه به اینکه که قصددارم چند سال در تهران اقامت داشته باشم، آیا می توانم در شهرستان پاکدشت قصد وطن دوم نمایم؟ آیا برای تحقق وطن، قصد ده روز لازم است؟ آیا می توانم به همه جای تهران، حتی شمیرانات و شهر ری هم تردّد نمایم؛ بدون این که به قصدم خلل وارد شود؟ در این صورت، تکلیف روزه ام چیست؟
پاسخ: اتخاذ وطن دوم جایز است. بعد از قصد توطّن، باید مقداری که عرفاً صدق وطن نماید، بماند. قبل از صدق وطن، قصد دهروز لازم است. بعد از صدق وطن، رفتن به تمام مناطق تهران موجب قصر نماز یا افطار روزه نمی شود.
سؤال: هشت فرسخ شرعی که نماز شکسته میشود ابتدایش از محل سکونت و انتها محل استقرار در شهر دیگر است یا انتهای شهر مبدأ و ابتدای شهر مقصد؟
پاسخ: مسافت شرعی از انتهای شهر مبدأ و ابتدای شهر مقصد است.جوادی آملی 12/9/1378
سؤال: در مسجد کوفه و حرم سیّدالشهداء مسافر مخیّر بین نماز شکسته و تمام میباشد, آیا این حکم شامل شهر کوفه از جمله مسجد سهله نیز میشود؟ و آیا رواقهای حرم امام حسین(علیه السلام) نیز همین حکم را دارند و مقدار حائر حسینی چقدر میباشد؟
پاسخ: حکم تخییر مخصوص مسجد کوفه و نیز مختصّ حرم امام حسین(علیه السلام) است. آنچه حرم محسوب میشود مشمول تخییر است. رواق و صحن محل تخییر نیستند.
|