حکم خرید و فروش شراب در رستورانم در خارج (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - خوردنی ها و آشامیدنی ها

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خوردنی ها و آشامیدنی ها:

حکم خرید و فروش شراب در رستورانم در خارج (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال یک رستوران در آمریکا دارم که طبق فرهنگ آنها در رستورانم برای فروش غذا کنارش آبجو هم می فروشم.چون فروش آبجو در همه ی رستورانها است و اگر فروش آبجو رو کنار بگذارم باعث کم آمدن مردم و ورشکست شدن رستورانم می شود.آیا فروش آبجو یا شراب در آنجا که خیلی طبیعی و مرسوم است حرام است؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی خامنه ای (مدظله)؛ «عرضه و فروش مشروبات الکلى مست کننده و غذاهاى حرام و کار در محل فروش آنها و مشارکت در ساخت و خرید و فروش آنها و اطاعت از دیگران در این موارد، شرعاً حرام است، اعم از اینکه انسان شریک در سرمایه بوده و یا کارگر روزانه باشد و نیز اعم از آن که فقط مواد غذایى حرام و مشروبات الکلى عرضه و فروخته شوند یا اینکه فروش همراه با مواد غذایى حلال باشد و همچنین اعم از اینکه کار انسان همراه با گرفتن سود و مزد باشد و یا مجانى و در این مورد فرقى نمى‏کند که صاحب کار یا شریک او مسلمان باشد یا غیر مسلمان و به مسلمان عرضه و فروخته شود یا به غیر مسلمان، و به طور کلّى بر هر مسلمانى واجب است که از ساخت و خرید و فروش آن دسته از مواد غذایى که خوردن آنها حرام است به منظور خوردن اجتناب کند و همچنین از ساخت و خرید و فروش مشروبات الکلى مست کننده و کسب منفعت از این طریق خوددارى کند». یاحقّ.
=====
توصیه ما به شما بزرگوار این هست که چون مسلمان هستید و اهل علاقه به دین و معارف ارزشمند اسلام هستید سعی بفرمائید احکام دین اسلام را محترم بدارید و البته خداوند متعال نیز یقیناً عنایات ویژه اش را شامل حالتان میفرماید و به کسب و کارتان خیر و برکت و رونق عطا میفرماید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس