چادر - احکام بانوان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام بانوان:

چادر

  
سوال سلام. ۲۰ سالمه و تا الآن چادر می پوشیدم ولی الآن با اجازه شوهرم و به این دلیل که چادر واسم مشقت است دیگه چادر نمیپوشم آیا این برخلاف دین اسلام هست؟ پوششم باید بدون چادر چطوری باشه؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب: سلام علیکم؛ دخترم از پیامتان تنم لرزید و غصه دار شدم.
شما که قبلاً چادری بوده اید چرا الآن چادر را کنار گذاشته اید؟ کار خوبی نکرده اید! با این کارتان دل آقا امام زمان (علیه السلام) یقیناً از شما رنجش پیدا میکند و خداوند از شما ناخشنود میشود و در عوض؛ دل شیطان و دشمنان دین، بویژه غربیان از شما شادمان میگردد.
چادر حجاب برتر هست و بنده پدرانه از شما دخترم درخواست دارم اجازه ندهید اسلام بیش از این صدمه بخورد و کنار گذاشتن چادر یعنی تحقیر و کم ارزش یا بی ارزش شدن اسلام در برابر دشمنان و دشمن شاد شدنمان
.
دخترم قرآن در سوره مبارکه آیه 59 خطاب به رسول گرامی اسلام میفرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً». ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند (که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود) این (کار) نزدیکتر است به آنکه (به حجاب و عفت) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار (فاجران) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
برخى از مفسّران؛ جلباب را به معنای پوشش فراگیر معنا کرده‏ اند که از بالاى سر تا پایین پا را مى پوشاند یعنی چیزى در حدود اندازه چادر است. البته برخی دیگر، جلباب را پوشش تا زانو و برخی دیگر جلباب را مقنعه دانسته اند که بر اساس دیدگاه اوّل که برایتان توضیح داده شد: قرآن از چادر یا چیزى مانند آن که تمام بدن را بپوشاند، سخن گفته است.
درباره پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براى دفاع از فدک نقل شده است که: آن حضرت مقنعه خویش را بر سر محکم بستند و جلباب بر تن کردند؛ یعنى پوششى که تمام تن را از سر تا قدم فرا مى‏ گرفته است. یعنی «چادر». یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس