برخی از مسائل روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه» - روزه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > روزه:

برخی از مسائل روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»

{روزه های واجب و شرایط وجوب روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»}
{روزه‌های واجب}:
۱- روزه‌ی ماه مبارک رمضان.
۲- روزه‌ی قضا.
۳- روزه‌ی کفاره.
۴- روزه‌ی قضای پدر و مادر.
۵- روزه‌ی مستحبی که به واسطه‌ی نذر و عهد و قسم واجب شده است.
۶- روزه‌ی روز سوم از ایام اعتکاف.
۷- روزه‌ی بدل از قربانی در حج تمتع
{شرایط وجوب روزه}:
{1} بلوغ
{2} عقل
{3} قدرت
{4} بی هوش نبودن
{5} مسافر نبودن
{6} حایض و نفسا نبودن
{7} ضرری نبودن روزه
{8} حرجی نبودن روزه
تــــوجـــــه:
 روزه بر افرادی واجب است که واجد شرایط فوق باشند، بنابراین روزه بر کودک نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نفسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. (توضیح بیشتر در درسهای بعدی خواهد آمد).
 انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند.
رساله آموزش حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه) ص237.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir
 
{انواع روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»}
 
انــــواع روزه:
روزه از یک نظر بر چهار نوع است:
۱- روزه‌ی واجب، مثل روز‌ه‌ی ماه مبارک رمضان.
۲- روزه‌ی مستحب، مثل روزه‌ی ماه رجب و شعبان.
۳- روز‌ه‌ی مکروه، مثل روزه‌ی روز عاشورا.
۴- روز‌ه‌ی حرام مثل روزه‌ی عید فطر(اول ماه شوال) و قربان (دهم ماه ذی‌الحجه).
تــــوجـــــه:
 کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
 ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
 هرگاه عقیده‌اش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد.
 پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
رساله آموزش حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه) ص236.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس