روزه مسافر - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

روزه مسافر

 

احکام مسافر- آیت الله العظمی فاضل قدس سره

روزه مسافر

سؤال 571 :آیا مسافرى که نماز شکسته مى خواند، مى تواند نماز قضاى تمام بخواند و روزه قضا بگیرد؟

پاسخ: روزه قضا در سفر صحیح نیست، ولى نماز قضا را مى تواند تمام بخواند.

سؤال 572 :شخصى در سفر بود و قصد داشت پیش از ظهر به وطن برسد و نیت روزه کند، ولى در بین راه سهواً چیزى خورد، آیا مى تواند آن روز را روزه بگیرد؟

پاسخ: مشکل است.

سؤال 573 :شخصى قبل از ظهر به حدّ مسافت شرعى مسافرت کرده و قبل از ظهر به وطن خود برگشته است، وظیفه او چیست؟

پاسخ: اگر در سفر مفطرى نیاورده، واجب است قصد روزه کند.

سؤال 574 :کسى که از سفر برمى گردد و قبل از ظهر به حد ترخص وطن مى رسد، آیا روزه آن روز برایش واجب است؟

پاسخ: در فرض سؤال، احتیاط واجب جمع بین گرفتن روزه و قضاى آن است.

سؤال 575 :آیا در سفر معصیت که نماز تمام است روزه را هم باید بگیرد؟

پاسخ: بلى، باید روزه را بگیرد.

سؤال 576 :شخصى در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر از وطنش یا از محل اقامه خود حرکت مى کند و خروج او از حد ترخّص[1]بعد از ظهر انجام مى شود. آیا روزه آن روز بر او واجب است یا نه؟

پاسخ: چنانچه شروع به مسافرت قبل از ظهر باشد و خروج از حدّ ترخص بعد از ظهر، احتیاط واجب جمع بین گرفتن روزه و قضاى آن است.

سؤال 577 :اگر شخصى در ماه مبارک رمضان هنگام مراجعت از سفر، پیش از ظهر به حدّ ترخّص وطنش یا جایى که مى خواهد ده روز در آنجا بماند برسد، ولى بعد از ظهر به وطن یا محلّى که مى خواهد بماند برسد، و کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد، آیا روزه آن روز بر او واجب است یا نه؟

پاسخ: در فرض سؤال، احتیاط واجب جمع بین گرفتن روزه و قضاى آن است.

سؤال 578 :شخصى که در ماه مبارک رمضان مسافر است براى اینکه بتواند روزه بگیرد اگر قبل از ظهر به حدّ ترخص بیاید و نیت روزه کند و همین که ظهر شد از همانجا مجدداً مسافرت کند، آیا روزه اش صحیح است یا نه؟

پاسخ: اگر بخواهد روزه اش صحیح باشد و قضا نداشته باشد باید قبل از ظهر وارد وطنش شود و بعد از ظهر از وطن خارج شود، و الاّ بنابر احتیاط واجب لازم است بین گرفتن روزه و قضاى آن جمع نماید.

سؤال 579 :آیا حکم نماز و روزه مسافر در باب حدّ ترخص فرق مى کند؟

پاسخ: بلى، در خصوص مسافرت از وطن، اگر بخواهد در فاصله بین وطن و حدّ ترخص نماز بخواند معیناً نماز تمام است. ولى نسبت به روزه در این فاصله به نحوى که در دو مسأله قبل بیان شد باید احتیاط کند. اما در محلى که قصد اقامت کرده، اگر مسافرت کند و بخواهد پیش از حد ترخص نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب باید نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. همانگونه که روزه را نیز بنابر احتیاط واجب باید بگیرد و قضاى آن را هم بگیرد.

سؤال 580- شخصى در ماه مبارک رمضان به خارج از کشور مسافرت مى کند، آیا این مسافر باید با اذان ایران افطار کند یا به اذان محل ورود؟ نماز وى چگونه است؟

پاسخ: طبق اذان محلّ ورود باید افطار کند و نماز بخواند.

------------------------------

[1]- حدّ ترخص جایى است که دیوار شهر دیده نمى شود و صداى اذان هم شنیده نمى شود. همان طورى که در توضیح المسائل شرط هشتم نماز مسافر ذیل مسأله 1339 بیان شده و در مسأله 450، ص 125 همین کتاب هم بیان شده است.

 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس