سفر معصیت - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):

سفر معصیت

 

احکام مسافر- آیت الله العظمی فاضل قدس سره

سفر معصیت

سؤال 521 :با توجه به اینکه استفاده شخصى از ماشین دولتى جایز نیست، آیا اگر کارمند دولت از ماشین دولتى جهت سفرهاى شخصى خود استفاده کند، سفر او معصیت است تا نماز او تمام و روزه اش صحیح باشد؟ و نیز اگر کسى براى مسافرت بلیط کسى را غصب کند و با آن سفر کند، چه حکمى دارد؟

پاسخ: هرچند عمل او در موارد فوق جایز نیست، ولى سفر او سفر معصیت نیست و نمازش شکسته است.

سؤال 522 :اگر در مسافرت از نوبت بلیط دیگران استفاده شود یا با بلیطى که پول آنرا دیگرى پرداخته بدون جلب رضایت صاحب بلیط استفاده شود، نماز و روزه فرد استفاده کننده چه صورتى دارد؟

پاسخ: در صورتى که از نوبت دیگران استفاده کند و پول بلیط را خودش بدهد نماز او شکسته است و نباید روزه بگیرد. و همین طور اگر از بلیط دیگرى استفاده کند که حکم مرکب غصبى را دارد ولى به احتیاط مستحب در فرض دوم نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند و روزه را بگیرد و قضاى آنرا نیز بگیرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس