مسح سر و پاها (مرجع تقلید آیةالله سیستانی) - وضو

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > وضو:

مسح سر و پاها (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)

سوال باتقدیم احترام، اگر دست را از آرنج تا به نوک انگشتان در زیر شیر آب بشویم و بعد با دست مخالف کمی آب بریزیم و آن دست را به عنوان وضو مس کنیم وضو مشکل داره؟ البته شستن دست زیر شیر آب بصورت کشیدن باشد. لطفا جواب کاملتر ارائه کند. ممنون.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛ مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله) در توضیح المسائل معظم له در مسأله ۲۴۸ و 251 ـ
بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را {{با تری آب وضو که در دست مانده}} مسح کند، و احتیاط مستحب آن است که با کف دست راست مسح نماید. و مسح را از بالا به پائین انجام دهد.
بعد از مسح سر باید {{با تری آب وضو که در دست مانده}} روی پاها را از سر یکی از انگشت‌ها تا مفصل مسح نماید و بنا بر احتیاط واجب مسح تا برآمدگی روی پا کافی نیست. و احتیاط مستحب آن است که پای راست را با دست راست، و پای چپ را با دست چپ مسح نماید.

=====
بنابراین مسح باید با تری آب وضو که در دست هست انجام گیرد و مسح کردن با رطوبت از جاهای دیگر کافی و صحیح نیست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس