آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره) - امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > امر به معروف و نهی از منکر:

آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات امر به معروف و نهی از منکر- آیت الله العظمی تبریزی قدس سره
سؤال 979 ـ زنـی که نسبت به مسائل دینی سهل انگاری می کند امر به معروف توسط شوهر اثر نمی کند وظیفه شوهر طلاق زن است یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالی طلاق لزومی ندارد و به امر به معروف و نهی از منکر ادامه دهد ،واللّه العالم .
سؤال 980 ـ افرادی که مسائل مربوط به مصائب اهل بیت علیهم السلام را تحریف می کنند چگونه باید با آنان برخوردنمود ؟
پاسخ: بسمه تعالی وظیفه ، امر به معروف و نهی از منکر است ، واللّه العالم .
سؤال 981 ـ شـخـصـی کـه نـسـبت به وظائف شرعی سهل انگار می باشدچگونه باید با او برخورد نمود معاشرت با چنین اشخاص چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالی بـاید این افراد را با رعایت شرایط ، امر به معروف و نهی از منکرنمود رفت و آمد با او فی نفسه جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 982 ـ اگر امر به معروف و نهی از منکر موقوف به نظر به زن اجنبیه باشد ، آیا نظر واجب می شود ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگـر امـر بـه معروف فرض شود موقوف به نظر کردن به صورت زن است که چنانچه بدون التذاذ باشد مانعی ندارد ، و لکن توقف ، مجرد فرض است ، واللّه العالم .
سؤال 983 ـ امـر به معروف و نهی از منکر نمودن پدر و مادر فرق می کند ، مثلا اگر به حد ضرب رسید چه کند ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه مادر یا پدر شخصی نعوذ باللّه مرتکب محارم الهی می شود که بازداشتن او موقوف به زدن یا حـبـس کردن و ماننداینها باشد ، به نحوی که ارتکاب را ترک می کند ، مانعی ندارد .ولکن واجب نیست ، واللّه العالم .
سؤال 984 ـ مراد از معروف و منکر چیست توضیح دهید ؟و تکلیف بر چه کسانی است ؟
پاسخ: بسمه تعالی مراد از معروف همان واجبات شرعیه ، و نهی از منکر همان محرمات الهیه است .و بر مکلف واجب اسـت کـه تارک واجب را امربه معروف ، و فاعل حرام را نهی از منکر نماید ، در صورتی که احتمال تـاءثـیـر بـدهـد ، و بـرخـود وی ضرری وارد نشود .برای تفصیل بیشتر به کتاب منهاج الصالحین آیة آللّه العظمی سیدخوئی ( طاب ثراه ) با توجه به تعلیقه ما مراجعه شود ، واللّه العالم .
سؤال 985 ـ افرادی که در امور حسبیه که منوط به نظر فقیه است ،مجاز هستند ، آیا در امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ولایت فقیه لازم است ؟
پاسخ: بسمه تعالی امر به معروف و نهی از منکر دو تکلیفی است که باید با شرایطآن انجام گیرد ، واللّه العالم .
سؤال 986 ـ آیا نشستن سر سفره ای که شراب هست ، به قصد ارشاد وامر به معروف و نهی از منکر ، جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی نشستن بر سفره شراب جایز نیست ، ولی نهی از منکر با احرازشرایط واجب است ، واللّه العالم .
سؤال 987 ـ کـسـی که در تلویزیون شبکه باکو و ترکیه که فیلمهای مبتذل نشان می دهد نگاه می کند ، حکمش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی دیـدن فـیـلمهایی که موجب انحراف جوانان و فساد جامعه است ،اشکال دارد .و شخص مذکور را باید امر به معروف و نهی ازمنکر کنید با شرایط آن ، واللّه العالم .
سؤال 988 ـ امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است ، اما بعضی از گناهان ( بی حجابی ) متاءسفانه بـه حـدی اسـت کـه اگر تمام وقتم را سپری نمایم ، باز هم نمی توانم به تکلیف خود عمل نمایم ، حکمش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر حرجی نیست وشرایطش موجود است ، واجب است ، به این فریضه عمل شود ، واللّه العالم .
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس