حکم خوردن شراب کم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - خوردنی ها و آشامیدنی ها

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خوردنی ها و آشامیدنی ها:

حکم خوردن شراب کم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال آيا خوردن شرابي كه درجه الكل آن بسيار پايين بوده و هيچ گونه مستي به وجود نمي آورد حرام است ياخير؟(مثل شراب سيب و النگور كه درجه الكل آن تا 12 در صد باشد)
لطفا با دليل و استناد
 
جواب: سلام علیکم؛مطابق با نصّ صریح آیات قران مجید و روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) یکی از محرمات الهی و ازجمله گناهان کبیره، نوشیدن شراب می باشد.
دین اسلام بی جهت چیزی را نه حلال میشمارد و نه حرام و شاید به نظر ما شراب نوشیدنی خوبی باشد، در حالی که پیشوایان ما مضر بودن آن را به صراحت بیان نموده اند و علم روز هم مضرات بیشماری برای شراب بر شمرده است و چه بسا هنوز هم مضرّات زیادی دارد که علم روز به آن نرسیده و در آینده کشف خواهد کرد لذا خورن شراب حرام هست چه یک گالن چه یک قطره؛ چه درجه الکل آن بالا باشد و چه پائین؛ چه موجب مستی بشود یا نشود. یاحقّ.
مطابق با نصّ صریح آیات قران مجید و روایات ائمه ی معصومین (علیهم السلام) یکی از محرمات الهی و ازجمله گناهان کبیره، نوشیدن شراب می باشد.
دین اسلام بی جهت چیزی را نه حلال میکند و نه حرام و شاید به نظر ما شراب نوشیدنی خوبی باشد، در حالی که پیشوایان ما مضرّ بودن آن را به صراحت بیان نموده اند و علم روز هم مضرّات بیشماری برای شراب بر شمرده است و چه بسا هنوز هم مضرّات زیادی دارد که علم روز به آن نرسیده و در آینده کشف خواهد کرد لذا خورن شراب حرام هست چه یک گالن چه یک قطره؛ چه درجه الکل آن بالا باشد و چه پائین؛ چه موجب مستی بشود یا نشود.
علم روز و بیان مضرّات شراب
در باره شراب و قمار و مشروبات الکلی و زیان بخش بودن آنها اختلافی بین دانشمندان و اطباء نیست و هزاران دلیل قانع کننده برای اثبات مطلب وجود دارد که پزشکان متخصّص از چهار گوشه جهان برای شرکت در کنگره جهانی مبارزه با الکل و الکلیسم اجتماع کردند و بار دیگر یک صدا گفتند که:
«الکل دشمن شماره یک مغز است»
و دکتر ملوین کنزلی در جلسه این کنگره چنین گفت: « مصرف کم الکل می تواند ضایعات بسیاری را سبب شود وقتی انسان از نوشیدن مقدار کمی الکل احساس لذت و شادمانی می کند نمی داند به نابودی سلولهای مغزی خود کمک کرده است و عقیده دارد مصرف زیاد الکل چنان تغیراتی را در خون و رگها سبب می شود که سلولهای مغزی دچار کمبود اکسیژن می شوند و از بین می برئد یا آنقدر به انها صدمه می زند که شحص را دچار اختلالات مغزی می کند. ورود الکل به خون گاه به شدت از جریان یافتن خون در بدن جلوگیری می کند و پاره ای از مواقع به لخته شدن خون منتهی می گردد.
پاره ای از آسیبهای مصرف «الکل»
1- تولید درد مخصوص در معده.
2- متورّم کردن امحاء یا به عکس کردن آن.
3- تولید امراض شرایین و آسم.
4- منبسط کردن دهلیزهای قلب و متورّم کردن حلق بطوری که طعم و مزه غذا احساس نگردد و ورم مذکور به شرایه های حنجره اثر کرده و باعث گرفتگی صدا می شود
5- موجب امراض کلیوی و کبدی و امراض جلدی.
6- موجب امراض عصبی، لرزش دست، لکنت زبان، فلج، سستی کمر، بیخوابی، دیدن خوابهای وحشتناک، بی ارادگی، بی غیرتی، بی میلی به غذا، فراموشی، بی طاقتی، کم خونی، ضعف استخوان، دیوانگی و...
7- موجب ابتلای زبان به سرطان زبان، لوزه و حنجره بطوری که قدرت تکلم و خوردن و آشامیدن را از شارب خمر میگیرد.
دکتر ژاکت طی تحقیقاتش روی بیمارانی که سرطان معده داشته اند گفته است: از هر 8 بیمار مبتلا به سرطان معده 6 نفر معتاد به الکل بوده اند.
8- دکتر ملویت کنیسی در تحقیقات خود گفته: در هر بار خوردن شراب، ده هزار تا صد هزار سلول مغزی ظرف سه تا بیست دقیقه می میرند و این در حالی که سلولهای مغزی هرگز ترمیم نمی شوند.
9- موجب بالا رفتن فشار خون.
10- موجب زیاد شدن ضربان قلب و مشکل تنفسی.
11- موجب بروز گاستریت که سبب خونریزی شدید معده می گردد.
12- موجب بوجود آمدن سیروز یا تشمع کبدی که خطر مرگ را به همراه دارد.
13- غالباً صورت شخص الکلی، متورم و قوه شنوائی و بینائی اش کمتر از حد طبیعی است.
14- در بعضی از موارد شرابخواران به علت ورم حادّ ریه یا خونریزی مغزی و پدیده های آن تلف می شوند.
15- الکل تأثیر زیادی روی فعالیتهای جنسی دارد و توان جنسی را ضعیف می کند در نتیجه بیضه ها کوچک می شود و پستانهای مرد بزرگ می شود. الکل دگر گونی هایی در نطفه به وجود می آورد که در نتیجه باعث تولد کودکان ناقص الخلقه می شود.
16- عمر معتادان به الکل، نسبت به دیگران 5/2 تا 30 درصد کمتر است.
17- شراب اثرات سوء زیادی در نسل به جای می گذارد، کودکی که از پدر و مادر الکلی به دنیا می آید کبدش متورم و رنجور و کلیه اش کم خون می شود و تعادل سلسله اعصابش محفوظ نیست و ممکن است فلج و مصروع باشد و زمینه ابتلای به سرطان و سل دارد. به طور کلی چنین کودکی، معیوب است.
جدیدترین یافته ها در مورد مضرات الکل بر سیستم بدن
به گزارش خبر نگاری مهر، رئیس هجدهمین کنگره جامعه متخصصان داخلی از آخرین یافته های پژوهشی در زمینه مضرات الکل بر سیستم گوارش، کبد، مغز و اعصاب و ... طی روزهای برپایی این کنگره (25تا 28اردیبهشت 86 ) در مرکز همایشهای رازی تهران خبر داد و افزود: الکل روی سیستم عصبی فرد اثر گذاشته و در مدتی پس از مصرف، تغییراتی در رفتار و شخصیت فرد باقی می گزارد.
دکتر ایرج خسرونیا با بیان اینکه نابودی بافت مغز از دیگر عوارض سوء استفاده از الکل است، گفت: کبد فیلتری است که موجب تصفیه خون از مواد زاید بدن می شود همچنین بسیاری از داروها و مواد سمی که در داخل غذا هاست در داخل کبد تصفیه شده و سپس وارد روده شده و دفع می شود.
وی مهمترین عوارض الکل را بیماری « سیروز » عنوان کرد و کفت: از آنجا که بدن برای جذب الکل نیاز به پروتئین دارد، پروتئین مورد نیاز خود را از کبد و سایر بافتهای بدن دریافت می کند که این امر باعث آسیب رساندن به این عنصر می شود.
وی با تأکید بر اینکه مصرف الکل باعث تغییرات شخصیتی عمیق در افراد شده و از نظر روانی ، تغییراتی شگرف در آنان ایجاد می کند، اظهار داشت: اشخاصی که در سنین فعالیت اجتماعی قرار دارند، با استفاده از الکل از گردونه فعالیتهای اجتماعی خارج شده به افرادی لاابالی تبدیل می شوند.
دو حکایت و داستان:
(1) جمعی از طایفه قریش در مسجد نشسته بودند که امام پنجم حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) وارد شد یکی ازآن میان اشاره به حضرت کرد و به دیگران گفت: این مرد پیشوای مردم عراق است؛ یک نفر برود و از او مسأله بپرسد.
جوانی برخاست و خود را به امام باقر (علیه السلام) رسانید و پرسید: در میان گناهان کبیره چه گناهی بزرگترین گناهان است؟ امام (علیه السلام) فرمود: شراب خواری؛ آن جوان برگشت و به دوستان خود اطلاع داد. که آقا فرمود : شراب انسان را به زنا و دزدی و آدم کشی و شرک به خدا می کشاند و گناهان مترتب بر شراب هستند که از تمام گناهان بزرگتراست.
(2) پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : یکی از پادشاهان بنی اسرائیل مردی را ناگزیر کرد که به انتخاب و اختیار خویش باید یکی از این اعمال را انجام دهد و گرنه او را خواهد کشت شراب خواری ، قتل و زنا. آن مرد شراب خواری را برگزید و چون مست شد هم زنا کرد و هم باعث قتل شد.
شراب در احادیث
1- پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: ملعون است آن کسی که بنشیند بر سر سفره ای که دیگران بر سر آن سفره مشروب می خورد.
2- به خدا سوگند کسی که نماز خود را سبک بشمارد و کسی که شراب بنوشد از شفاعت من بهره مند نخواهد شد.
3- امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هرکسی که جرعه ای شراب بنوشد، خداوند و ملائکه و انبیاء و مومنان او را لعنت میکنند زیرا مستی شراب روح ایمان را از کالبد می برد و به جایش روح پست و کثیف و لعنت شده قرار می دهد.
4- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) در رابطه با شراب 10 نفر را لعنت کرده است: 1- غرس کننده درخت به نیت تهیه شراب.2- نگهبان آن 3- فشار دهنده انگور 4- ساقی 5- خورنده 6- حمل کننده 7- تحویل گیرنده 8- خریدار 9- فروشنده 10- دریافت کننده.
5- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: اگر شراب خوار بیمار شد به عیادتش نروید و اگر مرد به تشییع جنازه اش حاضر نگردید و اگر به چیزی گواهی داد تصدیقش نکنید و چون به خواستگاری آمد قبول نکنید و اگر امانتی طلبید درستکارش ندانید، از او دختر نگیرید و با او ننشینید.
6- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: خداوند در قیامت به شراب خوار زهر مار و عقرب به او می آشامد زهری چنان خطرناک که قبل از آشامیدن، تمام گوشتهای صورت او در ظرف خواهد ریخت و اگر شرابخوار بی توبه بمیرد، در ازای هر جرعه، خداوند چرک و خون دوزخ به او می آشامد.
7-امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: خداوند بر همه گناهان و کارهای زشت و پلید قفلی گذارده که کلید آن خوردن شراب است.
8- امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده است: هر مست کننده ای حرام است. کسی پرسید: حتی یک جرعه؟ فرمود: آری حتی یک جرعه از آن حرام است.
9- امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را چه کم و چه زیاد حرام کرده است همچنانکه مردار و خون و گوشت خوک... را حرام فرمود.
علت حرمت شراب
مفضل از امام صادق (علیه السلام) پرسید: چرا خداوند شراب را حرام کرده است؟ حضرت فرمودند : ... چون شراب معتاد به آن را به ارتعاش مبتلا می سازد ، روشنی و بینش را از او می گیرد ، شرف و غیرت و جوانمردی اش زائل می کند و او را به گناهکاری و به کشتن بی گناهان و ارتکاب زنا دلیر می سازد .... بر میگسار ، جز بدی و پلیدی چیزی افزوده نمی شود.
مردی که به خدا ایمان نداشت از امام صادق (علیه السلام) پرسید: چرا خداوند شراب را حرام کرده است؟ فرمود: چون سرچشمه و ریشه همه پلیدیها و فتنه ها و فسادهاست .
ساعتی بر میخوارگان می گذرد که زمام عقل را از دست می دهند ، خدا را نمی شناسند، پیرو شیطان می گردند و هر چه شیطان به او فرمان دهد اطاعت می کنند.
امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: «وترک شرب الخمر تحصینا للعقل» و ترک نوشیدن شراب برای سلامت عقل است.
راههای جلوگیری و پرهیز از شرابخواری
1- استوار ساختن پایه های ایمانی و تقویت اراده.
شراب خوار باید بپذیرد که خوردن شراب، کار خلاف دین و آیین و فضیلت و مردانگی است و پی آمدهای هولناکی دارد، پس بر آن شود که با تصمیمی استوار از آن بپرهیزند و برای پیروزی از خداوندیاری بخواهد و از او درخواست کند که نیروی به استحکام فولاد بدو عطا کند و با خدای خویش در خلوت به مناجات بنشیند که او را یاری کند.
2- یاد آوری زیانهای جسمی، روانی و اقتصادی.
3- پرهیز از معاشرت با افراد آلوده به شراب و همنشینی با افراد آبرومند و سالم و شایسته. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس