وظیفه مکلّف پس از باطل شدن تیمم - غسل

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > غسل:

وظیفه مکلّف پس از باطل شدن تیمم

امام خمینی، اراکی، فاضل، نوری، مظاهری، سبحانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و اگر نمی تواند وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمّم نماید.
گلپایگانی، صافی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و بنابراحتیاط مستحبّ (صافی: بنابراحتیاط واجب) بدل از غسل تیمّم نماید و اگر نمی تواند وضو بگیرد دو تیمّم کند یکی بدل از غسل و دیگری بدل از وضو؛ ولی اگرتیمّم او بدل از غسل جنابت بوده، چنانچه یک تیمّم نماید به قصد این که آنچه تکلیف او است انجام داده باشد کافی است.
سیستانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و احتیاط مستحبّ آن است که تیمّم نیز بکند و اگر نمی تواند وضو بگیرد، باید بدل از آن تیمّم کند.
خوئی، تبریزی: اگر بدل از غسل جنابت تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید بدل از غسل تیمّم نماید (خوئي: و احتیاط مستحبّ آن است که وضو هم بگیرد).
وحید: اگر بدل از غسل جنابت تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید بدل از غسل تیمّم کند و احتیاط مستحب آن است که وضو نیز بگیرد. و هم چنین است حکم تیمّم بدل از غسل حدث اکبر غیر از جنابت –مانند حیض و نفاس و مس میّت- به جز اینکه وضو هم باید بگیرد.
زنجانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید باید وضو بگیرد و احتیاط مستحب آن است که تیمّم بدل از غسل هم بنماید، و اگر نمی تواند وضو بگیرد تیمّم بدل از وضو می نماید و بنابراحتیاط مستحب در غیر غسل جنابت، تیمّم دیگری بدل از غسل نماید.
مکارم: هرگاه به جاى غسل تیمّم کند و بعد کارى که وضو را باطل مى کند انجام دهد براى نمازهاى بعد فقط باید وضو بگیرد و اگر نمى تواند وضو بگیرد به جاى آن تیمّم کند.
منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله 724.
تــــوجــــه: در مواردی که نام یکی از مراجع ذکر نشد باشد، مقلدین آن مراجع عظام برای آنکه یقین به انجام تکلیف خود کنند در بین فتاوای موجود عمل به احتیاط کنند.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس