حجّیّت اسناد - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

حجّیّت اسناد

سؤال 37 : محترماً از حضرت إمام استدعاء دارم بفرمائید:

آیا اسناد مملکتی و یا نوشته های عادی که به امضاء علماء بزرگ و با مهر آنان ممهور باشد در فصل خصومت می تواند مثل «شاهد» حجیت باشد؟ یا فصل خصومت منحصر به علم و إقرار و بینه و یمین است و به غیر اینها نمی شود فصل خصومت کرد؟

جواب: اسناد کتبی حجیت شرعیه ندارند. مگر آنکه برای قاضی موجب علم باشد.

سؤال 38 : مساحت و وضعیت دو یا چند ساختمان و ملک مجاور آنها با مساحت و وضعیت معینه در سند ثبتی هر یک مغایرت دارد ( یعنی مساحت زمین بعضی از آنان کمتر از آن است که در سند قید شده و مساحت زمین بعضی دیگر بیشتر) و نزدیک به سی سال از وقوع اختلاف مورد ابلاء می گذرد ، در خلال این مدت هر کدام با همین وضعیت چند بار مورد معامله قرار گرفته است . معلوم نیست دلیل بر عملکرد مالک و یا مالکین ( که در آن زمان این اختلاف را موجب شده اند) غصب یا عدم آگاهی یا بی توجهی به مقررات إداری بوده یا علل دیگری داشته است. بنابراین آیا مالکین متصرفه فعلی حقی بر یکدیگر دارند یا خیر؟ ضمناً مالک مجاور و اینجانب در موقع خرید از این اختلاف مطلع بوده ایم ولیکن معلوم نیست معاملات قبلی فوق الذکر با علم به اختلاف انجام شده یا خیر؟

جواب: سند اعتبار شرعی ندارد، و در فرض مذکور هیچیک از متصرفین حقی بر دیگری ندارد، مگر به طریق شرعی او إثبات شود.  

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس