شهادت در دادگاه - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

شهادت در دادگاه

سؤال31:در قوانین عرفی ایران شهادت شهود فقط تا پنجاه تومان معتبر است.آیا در اسلام قاضی می تواند ادّعاء مالی از پنجاه تومان را به شهادت شهود استماع کند؟ و آیا قاضی ملزم به شنیدن اظهارات شهود در چنین مواردی هست؟ یا باید به قانون فعلی ایران توجه کند؟

جواب:در قبول شهادت مقدار خاصی معتبر نیست ولی قضاوت منصوب باید مطابق مقررات جمهوری اسلامی عمل کنند.

سؤال32:در پاره ای از احکام اسلام که اثبات آن محتاج به اقامۀ شهود از طرف مدّعی می باشد اکثر شهود شرائط مقرّرۀ در فقه اسلامی را ندارند و اکثر افراد به جهت لاابالی بودن به یمین منکر راضی نمی شوندو اعتماد به چنین یمین هم مشکل است. با توجه به این مطالب وظیفۀ حقیر و امثال اینجانب دربارۀ احکام اسلامی چه می باشد؟

جواب:بدون شرئط معتبره در شهود دعوی ثابت نمی شود و قضاوت باید بر طبق موازین شرعیّه باشد.

سؤال33:اگر بعضی از شهود حاضر شده و شهادت به زنا دادند و بعضی دیگر نیامدند طبق فتوی باید این بعض را که شهادت داده اند حدّ قذف بزنند، اگر طوری شد که این بعض حدّ نخوردند مثلاً فرار کردند یا قاضی غفلت کرد یا مسامحه ای شد؛بعداً بقیۀ شهود با این بعض با هم حاضر شدند و شهادت دادند آیا حدّ قذفی که بر آن بعض واجب بوده هنوز وجوبش باقی است؟ و آیا فرار آنها از حد قذف مضر به عدالت آنها است؟ بر فرض مضر بودن اگر آنها فرار نکرده اند بلکه قاضی غفلت یا مصامحه کرده ولی آنها متوجه بوده و تذکر نداده اند در این صورت نیز مضر به عدالت آنها است؟

جواب: فرض مذکور «شبهه» است و حد قذف ثابت نیست، و حد زنا مشروط است به ثبوت ان، و اگر شهود قبلاً عادل بوده اند تا یقین به فسق آنها پیدا نشود أحکام عدالت مترتب است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس