قرار تأمین - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

قرار تأمین

سؤال25:حسب مقررات و ضوابط موجود أموال مجرم یا مالی در رابطه با جرم است توسط دادستان و بازپرس انجام می گیرد(و در عرف قضائی به آن «قرارتأمین» می گویند) تا نهایتاً تعیین تکلیف توسط قاضی محکمه صورت پذیرد. ولی حضرت عالی در فرمان هشت ماده ای سال 1361 توقیف اموال را منوط به حکم حاکم شرع فرموده اید( البته قبل از فرمان شما هم مصوباتی بوده است که یا توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و یا طبق مقررات سابق می باشد که خلاف شرع بودن آنها توسط شورای نگهبان اعلام نشده است) آیا نظر حضرت ععالی بر این است که الزاماً توقیف اموال که قرار تامین است و قرار نهائی نیست باید توسط حاکم شرع انجام شود؟ یا حسب موازین قضائی جاری عمل شود؟

جواب:مقصود آن است که بدون مقررات شرعی نباشد اگر شورای نگهبان یا شورای عالی قضائی چیزی را مخالف شرع نمی دانند عمل به آن مانع ندارد.

سؤال26:در مواردی که « مدّعی به» مال معین یا غیر معین باشد و «مدّعِي» بترسد که « مدّعی علیه» در طول محاکمه مال مدّعی به را از بین ببرد یا خود را به صورت مفَلَّس در بیاورد آیا می تواند از محکمه درخواست توقیف آن مال معین یا مال دیگر مدّعی علیه را بنماید؟

جواب:در هر د فرض اگر شواهد و قرائنی بر محق بودن مدّعی است و نیز قرائنی است بر اینکه مدّعی علیه در صدد اتلاف عین یا إفلاس خود است تامین مذکور مانع ندارد،لکن با سرط بر مدّعِي که ار از ناحیۀ تامین ضرری بر مدّعی علیه وارد شد جبران نماید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس