قاضی مأذون - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

قاضی مأذون

 سؤال13:نظر به این که اکثریت قریب به اتفاق آقایانی که برای قضاوت تعیین می شود مجتهد مطلق نیستند.و سابقه قضاوت هم ندارند و احیاناً صاحب ذوق و سلیقه هم نیستند اکثراً در مقام تعیین کیفر در مواردی که شرعاً کیفر تعیین نشده است-تناسب جرم و مجازات مراعات نمی شود،و در موارد جرم های مشابه (که وحدت رویّه ضروری به نظر می رسد) اختلاف فاحش دیده می شودو این خود موجب بروز اختلاف و تشنج می گردد.برای جلوگیری از این وضع راهی به نظر نمی رسد جز این که اشخاصی بنشینند و کیفرهای مناسب در نظر بگیرند و به شکل «موادّ» در بیاورند و از اول اجازۀ قضاوت را به این شرط بدهند که طبق کیفرهای تعیین شده قضاوت نمایند. این عمل به نظر مبارک جائز است یا نه؟

جواب:در وضع کنونی جمعی از فقهاء موارد مذکور را بررسی نمایند و نظر بدهند مانع ندارد،لکن به طور موقت است تا انشاءالله تعالی وضع قضاوت درست شود.

سؤال14:به نظر حضرتعالی آیا در محاکم قضائی،قاضی صاحب رأی حتماًباید یک نفر باشد؟ یا بیش از یک نفر هم به نحو اکثریت و شوری می توانند قضاوت کنند؟و درصورت عدم جواز آیا در محاکمی که قضاوت آنها قضاوت مأذون هستند و مجتهد مطلق نیستند نیز حکم چنین است؟

جواب:در مورد قضاوت مأذون مانع ندارد که متعدد باشند و با مشورت عمل کنند.

سؤال15:اگر یکی از طرفین یا هر دو طرف به حکم قاضی اعتراض داشته باشند آیا در محکمۀ دیگر می توان مجدّداً حکم را رسیدگی کرد؟

جواب:در مورد قضاوت مأذون مانع ندارد که یک مرتبه تجدید شود نزد مجتهد مطلق.

سؤال16:حسب نظر حضرت عالی در موارد تعزیرات قضاوت مأذون نمی توانند تعیین تعریز کنند.آیا می توانند(مانند قضاوت واجد شرایط که در موارد تعریزات حق عفو دارند) آنها نیز عفو کنند یا مانند أصل قضاء استفادۀ آنها از حق عفو به اجازه دارد؟

جواب:حق عفو ندارند مگر به إذن فقیه جامع الشرایط.

سؤال17:هل یشترط فی حاکم الشرع (القاضی) ان یکون مجتهداً؟

جواب:یعتبر الاجتهاد و یجوز فی مثل الوقت الحاضر تصدّی القضاء لغیر المجتهد-اذا کان عالماً بالمسائل و لو تقلیداً-باذن ولیّ الأمر.

سؤال18:در قاضی عدالت شرط است.آیا در قاضی مأذون(منصوب) از حاکم شرع-مثل قضاوت غیر جامع شرایط مأذون از شورای عالی قضائی – هم عدالت شرط است یا نه؟

جواب:شرط است.

سؤال19:چون بعضی از دوستان با توجه به کتاب «تَحریر الوسیله» از پذیرفتن پست قضاوت شرعی خودداری می کنند. جواب سوال زیر مورد نیاز است.آیا در قاضی شرع دادگاهها ی انقلاب اسلامی اجتهاد شرط است؟ و یا هر کس که مجتهد نباشد می تواند متصدی قضاوت می گردد؟

جواب:در «این موقع» می تواند از طرف مجتهد منصوب شود.

سؤال20:در شرایط فعلی،اگر قضاوت اجتهاد و أعلمیّت مَن فِی البَلَد را نداشته باشند ولی از طرف شورای الی قضائی یا هر مقام دیگر که برای گزینش قضاوت نصب شده است مجاز باشند،آیا قضاوتشان شرعاً صحیح است؟و حقوق گرفتن قضاوت به نحو معمول چگونه است؟

جواب:مطابق مقررات جمهوری اسلامی اشکال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس