ميزان در گرفتن غرامت - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

ميزان در گرفتن غرامت

سؤال93:كسي مالي را كه پارچه بوده غصب كرده و آن را لباس دو خته و حال از كار خود پشيمان شده و مي خواهد مالي را كه غصب كرده پولش را بدهد يا به نرخ همان سالي كه آن را غصب كرده؟

جواب:با وجود عين لباس بايد عين آن را و با تلف آن قيمت روز تلف آن را به صاحبش رد كند. واگر او را نمي شناسد و مأيوس از شناسائي او است از طرف او به فقير صدقه بدهد.

سؤال94:زمان پيروزي انقلاب و فتح پادگانها توسط مردم خطايي از حقير سر زد و مقداري از وسائل داخل  پادگان از جمله سه جفت پوتين و دو عدد چراغ قوه را خارج نمودم كه مقداري از اين وسائل را مجّاناً به ديگري داده و وي از آنها استفاده نموده و ازبين رفته است و يا در حال استفاده مي باشد كه به استفاده كننده گفتم نو مسؤولي  و بايد پول آن را به بيت المال پرداخت نمايي كه احتمال پرداخت پول آن از طرف وي كم است، حال با توجه به مطالب مزبوره به سؤالاتي در اين زمينه پاسخ بفرماييد:1- تكليف وسايلي را كه من شخصاً استفاده و يا در حال استفاده هستم چيست؟ آيا بايد پول آن را پرداخت نمايم يا نه؟ در صورتي كه اين طور باشد آيا بايد قيمت آن موقع را پرداخت نمايم يا قيمت كنوني را؟ 2- تكليف وسايلي را كه به ديگري دادم كه استفاده كرده و يا در حال استفاده مي باشد چيست؟ و در صورتي كه طرف حاضر به دادن پول آن نباشد تكليف من و يا تكليف او چيست؟

جواب:وسايل مزبوره را ضامن هستيد اگر موجود است بايد برگردانيد و اگر تلف شده يا ناقص شده قيمت زمان تلف يا ارزش نقص را بايد بپردازد و كسي كه وسايل مزبوره به دست او رسيده او نيز ضامن است.

سؤال95: 1- شخصي در جواني از روي ناداني مالي را به ارزش 300 تومان دزديده، در ضمن اين سيصد تومان،مال 2 نفر بوده يك نفر آن مرده و يك نفر آن زنده است. چون شخص گناهكار آبرو دارد چندين بار رفته است با صاحب مال در ميان بگذارد ولي حيثيّتش به ايشان اجازه نداده است. آيا آن شخص مي تواند اين مال را براي درست كردن مسجد يا با نظر شما صدقهٔ جاريه بدهد يا خير؟

جواب1:بايد به خود آنها يا ورثه آنها رد كند و لازم نيست اطلاع دهيد كه چيست.

2-در ضمن ، اين مال به ارزش 300 تومان بوده است. در حال حاضر شده است به ارزش3000 تومان. شخص كدام يك را بايد رد كند.

جواب2:قيمت يوم التلف را بدهد مگر اينكه خود مال موجود باشد كه بايد خود آن را رد كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس