حکم پولهائی که پدرم از من گرفته (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - کسب های حرام

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > کسب های حرام:

حکم پولهائی که پدرم از من گرفته (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام بنده از 18 سالگی که وارد دانشگاه شدم شروع به کار کردم تا همین حالا که 23 سال سن دارم . پس از دریافت اولین حقوق به پیشنهاد مادرم در صندوق های محلی جهت پس انداز پول و کمک به افرادی که نیاز به پول دارند عضو شدم. بعد از گذشت حدود 2 سال قرعه به نام من در آومد که مبلغ 14 میلیون تومان بود که باید این مبلغ به من تحویل داده میشد. اما متاسفانه با نظر پدرم خبر برنده شدنم در این قرعه کشی بهم نرسید .و پدرم بدون اطلاع به من این مبلغ رو تحویل گرفته و خرج می کنه . حالا بعد از گذشت حدود 3 ماه بنده از این جریان مطلع شدم که مشخصا باعث ناراحتی بیش از حد من از این رفتار زشت خانواده شد. علت رو جویا شدم میگن تو هنوز عقلت کامل نشده نکته ی جالب اینجاست که یک فرد لیسانسه با سن 23 سال به عقل و درک کافی هم از نظر شرع و هم از نظر قانون رسیده . شایان ذکر که مبلغ 20 میلیون تومان هم در سالهای قبل بهشان قرض داده بودم. که هنوز بهم برگردونده نشده . حالا سوال من اینجاست که این کار پدرم درست بوده یا نه؟ اگر درست نبوده باید از بنده حلالیت بطلبد یا نه؟ اگر درست نبوده زمانی باید مشخص کرد تا این پول بهم برگردانده شود ؟ وظیفه من در قبال این جریان چیست؟ با تشکر مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ پسرم، البته اینکه شما در مخمصه اخلاقی رفتار پدرتان هستید را نیز درک میکنیم. اما شما میتوانید پولی را که به پدر قرض داده اید را مطالبه کنید و پدر به شما مدیون هست و وظیفه دارد پول شما را به شما برگرداند و حتی شرعاً بنابراحتیاط واجب پدرتان باید نرخ تورم را هم نیز پرداخت کند و نیز باید رضایت شما را کسب کند و از شما حلالیت بخواهد. وامی که به نام شما هست و امتیازش از شما هست نیز به شما تعلق دارد و ایشان بدون رضایت شما نمیتواند در این وام تصرّف کند. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس