حکم كشيدن نقاشي (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم كشيدن نقاشي (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام. لطفا نظر آقا را در مورد كشيدن نقاشي انسان يا حيوان به طور كامل و شبيه عكس را بيان كنيد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ فتاوای آقا پیرامون نقاشى و مجسمه سازى
سؤال 1222. ساخت عروسک و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حکمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آن ها در نمايشگاه چه حکمى دارد؟
پاسخ: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات و لو ذى روح اشکال ندارد. همچنين خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آن ها در نمايشگاه هم اشکال ندارد.
سؤال 1223. در روش تحصيلى جديد، درسى با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد که بخشى از آن مخصوص مجسمه سازى است، بعضى از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسک يا مجسمه سگ يا خرگوش و امثال آن را از پارچه يا چيز ديگرى به عنوان صنايع دستى مى دهند، حکم ساخت اشياء مذکور چيست؟ امر معلّمان به دانش آموزان راجع به ساخت آن ها چه حکمى دارد؟ آيا کامل بودن يا نبودن اجزاى آن ها در حکم تأثير دارد؟
پاسخ: ساخت مجسمه و نيز امر به ساخت آن، مانع ندارد.
سؤال 1224. ترسيم و نقاشى قصه هاى قرآنى توسط کودکان و نوجوانان چه حکمى دارد؟ مثل اين که از کودکان خواسته شود که به طور مثال قصه اصحاب فيل يا شکافته شدن دريا براى حضرت موسى(ع) و غير آن ها را رسم کنند؟
پاسخ: اين کار فى نفسه اشکال ندارد ولى بايد بر اساس متن حقايق و وقايع باشد و از بيان امور مخالف واقع و يا امورى که موجب هتک حرمت هستند، اجتناب شود.
سؤال 1225. آيا ساخت عروسک و يا مجسمه موجودات ذى روح اعم از انسان يا غير آن به وسيله دستگاه مخصوص آن جايز است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال 1226. ساخت زيور آلات به صورت مجسمه چه حکمى دارد و آيا موادّى که مجسمه ها از آن ها ساخته مى شوند، در حکم به حرمت تأثير دارند؟
پاسخ: ساخت مجسمه اشکال ندارد و فرقى بين موادى که مجسمه از آن ها ساخته مى شود نيز وجود ندارد.
سؤال 1227. آيا بازگرداندن اعضاى عروسک مانند دست و پا و سر، مشمول حکم حرمت مجسمه سازى است؟ و مجسمه سازى بر آن صدق مى کند؟
پاسخ: مجرّد ساخت اعضا يا بازگرداندن آن ها، ساخت مجسمه محسوب نمى شود و در هر صورت ساخت مجسمه اشکال ندارد.
سؤال 1228. عمل خالکوبى که نزد بعضى از مردم متعارف است و به اين طريق عکس هايى بر روى بدن کشيده مى شود به طورى که ثابت باقى مانده و از بين نمى روند، چه حکمى دارد؟ آيا مانع از صحّت وضو يا غسل مى شود؟
پاسخ: خالکوبى حرام نيست و اثرى که از آن در زير پوست باقى مى ماند مانع از رسيدن آب نيست و وضو و غسل با آن صحيح است.
سؤال 1229. زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند و کار آنان ترميم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسيارى از آن تابلوها جامعه مسيحى را نشان مى دهند و در بعضى از آن ها شکل صليب و حضرت مريم(عليهاالسلام) و حضرت مسيح(ع) وجود دارد و صاحبان مؤسسات و شرکت ها و برخى افراد از طرف کليساها بعد از آن که بر اثر قدمت يا غير آن مقدارى از آن تابلوها از بين رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آن ها رجوع مى کنند، با توجه به اين که بيشتر تابلوها به همين صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است که با آن زندگى مى کنند و به تعاليم دين حنيف اسلام هم پايبند هستند آيا ترميم آن تابلوها و استفاده از اجرتى که براى اين کار مى گيرند، جايز است؟
پاسخ: مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشکال ندارد حتّى اگر جامعه مسيحى را توصيف کند و يا مشتمل بر نقش حضرت مسيح(ع) و يا حضرت مريم(عليهاالسلام) باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد و همچنين اتخاذ اين کار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشکال است مگر آن که ترويج باطل و گمراهى و يا مستلزم مفاسد ديگرى باشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس