حکم چگونگی استفاده از تربت برای شفا (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم چگونگی استفاده از تربت برای شفا (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام وتشكر فراوان از راهنمايي هاي آموزنده تان. اخيراً از يكي از روحانيون بسيار مجرب شهرمان در يكي از مجالس روضه شنيدم كه جنيان ميتوانند به تربت حضرت امام حسين (علیه السلام) نزديك شوند و به آن دسترسي يابند از آنجايي كه من مقداري از اين تربت متبرك و مقدس دارم چگونه بايد از اين تربت نگهداري كنم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ البته برای نگهداری تربت باید آن را در ظرف یا پارچه ای تمیز و بسته نگهدارید که به هوای آلوده اطراف، آلوده نشود.
ولی برای استفاده از آن مطالعه مطالب ذیل مفید هست.
آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدای تبارک و تعالی تربت امام حسین (علیه السلام) را شفای هر دردی و امان از هر ترسی قرار داده است. پس هرگاه کسی خواست آن را بردارد آن را بوسیده بر دیدگانش بگذارد و بر بدن خویش مالیده بگوید:
«اللهم بحق هذه التربة و بحق من حل بها و ثوی فیها و بحق أبیه و امه و أخیه و الأئمة من ولده و بحق الملائکة الحافین به إلا جعلتها شفاء من کل داء و بزءاٌ من کل مرض و نجاة من کل افة و حزراً مما أخاف وأحذر»؛ خداوندا به حق این تربت و به حق این عزیزی که در او جای گرفته و به خاک سپرده شده است، و به حق پدر و مادر و برادر و فرزندانش و به حق فرشتگانی که گرد او حلقه زده اند تو را سوگند می دهم که این تربت را شفا از هر بیماری، بهبودی از هر مرض، نجات و خلاصی از هر آفت، و پناه من از هر چیزی که از آن ترسناک هستم و حذر می کنم قرار دهی.» و پس از آن از تربت استفاده کند. راوی گوید: « من در تمام عمر همان گونه که حضرت فرمودند عمل کردم و خدا را شکر می کنم که هیچ مشکلی برایم پیش آمد نکرد. »
جابر جعفی گوید: حضور امام پنجم حضرت باقر العلوم (علیه السلام) شرفیاب شده و از دردها و بیماریهای مختلف شکایت کردم و عرض کردم هر گاه بعضی مداوا می کنم به بعضی دیگر ضرر می رسد. حضرت فرمود: « علیک بتربة الحسین بن علی (علیه السلام)؛ بر تو لازم است که از تربت امام حسین (علیه السلام) استفاده کنی .
عرض کردم: بسیار مصرف کرده ام، ولی نتیجه نگرفته ام.
جابر گوید: دیدم غضب در چهره مولایم نمودار شد. عرض کردم به خدا پناه می برم از غضب شما! حضرت با عصبانیت بلند شده و به اندازه یک حبه (خاک) در دست گرفته و عنایت فرمود و سپس فرمود: « از این استفاده کن.»
جابر گوید: به مجرد استعمال آن عافیت یافته و بهبودی کامل برایم حاصل شد. عرض کردم: این چه بود که به این سرعت مرا شفا داد؟
فرمود: « این همان چیزی است که تو می گویی از آن سودی نبرده ای.»
عرض کردم: ای سرور من، دروغ نگفتم بلکه مقصودم این بود که شاید مطلبی نزد شما باشد تا یاد بگیرم که ( تعلم در محضر شما) از آنچه خورشید بر آن می تابد نزد من محبوبتر است.
حضرت فرمودند: هرگاه خواستی تربت را ( از زمین کربلا) برداری در آخر شب این کار را انجام بده. به آب خالص غسل کن و پاکترین لباسهایت را بپوش و خود را با سعد خوشبو کن. سپس داخل حرم مطهر شده، نزد سر مبارک آن حضرت ایستاده و چهار رکعت نماز بخوان. که در رکعت اول سوره حمد و یازده مرتبه سوره کافرون، و در رکعت دوم سوره حمد و یازده مرتبه سوره قدر را بخوان و در قنوت بگو:
«لا اله الا الله حقاً حقاً، لا اله الا الله عبودیه و رقاً، لا اله الا الله وحده وحده، أنجز وعده و نصر عبده و هزم الأحزاب وحده. سبحان الله مالک السماوات و ما فیهن و ما بینهن، سبحان الله ذی العرش العظیم و الحمد لله رب العالمین».
به درستی و راستی و حقیقت اعتراف می کنم که جز خدای یکتا خدایی نیست، از( سر اخلاص و) بندگی و عبودیت اقرار می کنم که جز خدای یکتا خدایی نیست.( وباز تکرار می کنم) جز خدای یکتا خدایی نیست، یکتای یکتا. وعده خویش را عملی کرد، و بنده خویش یعنی پیامبر(ص) را یاری کرد و به تنهایی احزاب دشمن را شکست داد. منزه است خدای تعالی مالک آسمانها و آنچه در آسمانها و بین آنهاست. منزه است خدای تعالی که صاحب عرش با عظمت است، و حمد مخصوص خدای تعالی است که پروردگار جهانیان است.»
سپس رکوع و سجود به جا آورده ( و این دو رکعت را تمام می کنی و سلام می دهی)، پس از آن دو رکعت دیگر می خوانی.که در رکعت اول سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم سوره حمد و یازده مرتبه سوره فتح و در قنوت نیز همان ذکری که در قنوت نماز پیشین گفته شده را می خوانی. پس از تمام شدن نماز، سر به سجده گذاشته و هزار مرتبه می گویی: شکراً. پس از آن بلند می شوی و به قبر چسبیده می گویی:
یا مولای، یا بن رسول الله إنی اخذ من تربتک بإذنک، اللهم اجعلها شفاء من کل داءٍ و عزاً من کل ذلٍ، و امنا من کل خوفٍ، و عنی کل فقرٍ لی و لجمیع المؤمنین و المؤمنات.
ای آقای من! ای فرزند پیامبر! با اجازه شما قدری از تربت شما برمی دارم. خداوندا! تربتی که برداشتم شفای از هر درد، عزت و سربلندی از هر خواری وذلت، امنیت از هر ترس و بی نیازی از هر فقر قرار بده، برای من و برای همه مردان و زنان با ایمان.»
و با سر انگشت سه مرتبه خاک برداشته و در پارچه پاکی یا شیشه ای گذاشته و آن را با انگشتر عقیقی که بر آن نوشته باشد: ماشاء الله لا قوة إلا بالله أستغفر الله، مهر می کنی . اگر خدای تعالی بداند که در نیت خویش صادق هستی در این سه مرتبه بیش از هفت مثقال نمی توانی برداری، و این داروی هر دردی خواهد بود، چنان که دیدی.
مناسب است هنگام استفاده از تربت یکی از دعاهای آن خوانده شود. در این جا به چند روایت از امام صادق(ع) بسنده می کنیم:
« اللهم إنی أسألک بحق الملک الذی قبضها و بحق النبی الذی خزنها و بحق الوصی الذی هو فیها أن تصلی علی محمد و آل محمد و أن تجعل لی فیها شفاء من کل داءٍ و عافیةً من کل بلاءٍ و أماناً من کل خوفٍ، برحمتک یا ارحم الراحمین و صلی الله علی محمد و آله و سلم.»
بار الها! به حق فرشته ای که از این تربت برداشت، و به حق پیامبری که آن را نگهداری کرد، و به حق آن وصی که در او ( به خاک سپرده شده) است از تو درخواست می کنم بر حضرت محمد و آل محمد درود فرست و این تربت را برای من شفای از هر درد، عافیت از هر بلا و امنیت از هر ترس قرار ده، به رحمت و مهر با نیت ای مهربانترین مهربانان، درود و سلام خداوند بر محمد و آلش باد.»
« اللهم إنی أشهد أن هذه التربة، تربة ولیک صلی الله علیه و أشهد أنها شفاءٍ من کل داءٍ و أمان من کل خوفٍ لمن شئت من خلقک و لی برحمتک، و أشهد أن کل ما قیل فیهم و فیها هو الحقٌ من عندک و صدق المرسلون»
خداوندا! تو را گواه می گیرم که این تربت، تربت ولی توست. درود خداوند بر او باد_ و شهادت می هم که این تربت شفای هر درد و امان از هر ترس است برای کسی که تو بخواهی از بندگانت، و برای من به رحمت تو. شهادت می دهم فضائلی که درباره آنها( که در او به خاک سپرده شده اند) و درباره خود تربت گفته شده حق است و فرستادگان خداوند راست گفته اند.»
« بسم الله و بالله اجعله رزقاً واسعاً و علماً نافعاً و شفاءً من داءٍ إنک علی کل شیءٍ قدیر.»
« بنام خدا و به (یاری) خدا. خدایا! این تربت را روزی وسیع، علمی سودمند و شفای همه دردها قرار بده البته که تو بر هر کاری قدرت داری.»
تذکر: گرچه ظاهراین گونه روایتها دخیل بودن ادعیه و امور مذکور در شفاء یافتن است، ولی بسیاری از عالمان و بزرگان با توجه به اطلاق نصوص فرموده اند: «اینها باعث تکمیل فضیلت و سرعت تأثیر و زیادتی بهبودی و مانند آن است.» یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس