حکم خرید و فروش درنده (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - خرید و فروش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خرید و فروش:

حکم خرید و فروش درنده (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال حکم خرید و فروش حیوانات درنده چیست/
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در مساله 1752؛ در موارد زیر معامله باطل است:
1ـ خرید و فروش عین نجس یعنى چیزهایى که ذاتاً نجس است بنابر احتیاط واجب ( مانند بول و غایط و خون) بنابراین، خرید و فروش کودهاى نجس اشکال دارد، ولى استفاده از آنها بى مانع است، امّا خرید و فروش خون در عصر و زمان ما که براى نجات مجروحین و بیماران مورد استفاده قرار مى گیرد جایز است و همچنین خرید و فروش سگ شکارى و نگهبان. 2ـ خرید و فروش اموال غصبى، مگر آن که صاحبش معامله را اجازه دهد. 3ـ خرید و فروش چیزهایى که منافع معمولى آن حرام است، مانند آلات موسیقى و قمار. 4ـ خرید و فروش چیزهایى که در بین مردم مال محسوب نمى شود هرچند براى شخص خاصّى ارزش داشته باشد مانند بسیارى از حشرات. {و درندگان نیز از همین قبیل هست}. 5ـ معاملاتى که در آن ربا باشد. 6ـ فروختن اجناس تقلّبى که خریدار از وضع آن خبر ندارد، مانند فروختن شیر مخلوط با آب یا روغنى که آن را با پیه یا چیز دیگرى مخلوط کرده اند، این عمل را «غشّ» مى گویند و یکى از گناهان کبیره است; از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: «کسى که در معامله با مسلمانان غِش کند، یا به آنها ضرر برساند، یا تقلّب و حیله نماید از ما نیست و هر کس با برادر مسلمانش غِش کند خداوند برکت را از روزى او مى برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وامى گذارد. 7ـ خرید و فروش اعضاى بدن مانند کلیه و امثال آن; ولى احتیاط آن است که اگر پولى مى خواهند بگیرند در مقابل اجازه برداشتن عضو از بدن شخص دهنده بوده باشد، نه در مقابل خود عضو و اصل این کار در صورتى جایز است که براى دهنده تولید خطر نکند. 8ـ اراضى موات با ثبت دادن ملک کسى نمى شود، و خرید و فروش آن جایز نیست، بلکه باید آن را احیاء کند یعنى آماده براى کشت و زرع نماید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس