تزریق نطفه برای بچه دار شدن (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

تزریق نطفه برای بچه دار شدن (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام من در مورد اسبرم اهدایی از شما این متن را بیدا کردم : «تنها راه مشروع استفاده از اسبرم اهدایی شما از شوهرتان (هر چند مخفیانه و بدون اطلاع اطرافیان)طلاق بگیرید و بس از گذشتن عده به عقد موقت صاحب نطفه درآیید (هرچند همدیگر را نبینید )سبس نطفه به شما تزریق شود و بس از بایان عقد موقت و زایمان دوباره می توانید به عقد شوهر اول درآیید» برای بنده چند سئوال بیش آمد چون بنده هم قصد انجام اینکار را دارم خواهشا راهنمایی فرمایید.
اولاً: در این مدت میتوانم همچون یک غریبه با همسر اولم در یک خانه زندگی کنم؟ برای اینکه بقیه متوجه نشوند که ما قصد استفاده از اسبرم اهدایی و این کارها را داریم؟
ثانیاً: از وقتی از شوهر اولم طلاق گرفتم و 2 مرتبه عادت ماهیانه شدم میتوانم به عقد صاحب نطفه در بیایم؟
ثالثاً: میتوانم بااستفاده از دارو زود به زود عادت ماهیانه شوم تا عده زودتر تمام شود؟
رابعاً: میتوانم صاحب نطفه را بشناسم و بعد از طرح کلی ماجرا از او اسبرم بگیرم ؟
خامساً: وقتی عمل اسبرم اهدایی انجام شد و اگر من حامله شدم میتوانم با صاحب اسبرم مدت عقد موقت را با اقرار به بخشیدن از طرف او تمام کنم؟ و اگر حامله شدم و دیگر عادت ماهانه نشدم چه مدت بعد از اتمام عقد موقت میتوانم با شوهر اول خود مجددا عقد دائم نمایم؟
سادساً: اگر با عمل اسبرم اهدایی حامله نشدم چه مدت بعد می توانم مجدد با شوهر اولم عقد دائم کنم؟
با تشکر فروان و عذر خواهی از طولانی بودن سئوالات
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛با پوزش از شما بخاطر تأخیر پاسختان بخاطر بیماری.
1- بله در این مدت میتوانید همچون یک غریبه با همسر اولتان در یک خانه زندگی کنید.
2- از وقتی از شوهر اولم طلاق گرفتید و البته 3 مرتبه نه 2 مرتبه عادت ماهیانه شوید میتوانید به عقد صاحب نطفه در آیید.
3- البته میتوانید با استفاده از دارو زود به زود عادت ماهیانه شوید تا عده زودتر تمام شود.
4- البته میتوانید صاحب نطفه را بشناسید و بعد از طرح کلی ماجرا از او اسبرم بگیرید. ولی همانطور که خودتان هم مطالعه فرمودید و دیده اید: آیةالله مکارم شیرازی فرموده اند: «تنها راه مشروع آن است که شما از شوهرتان (هرچند به صورت مخفیانه و بدون اطّلاع اطرافیان) طلاق بگیرید، و پس از گذشتن عدّه به عقد موقّت صاحب نطفه درآیید ((((هرچند همدیگر را هرگز نبینید))))، سپس نطفه به شما تزریق شود، و پس از پایان عقد موقّت و زایمان دوباره مى توانید به عقد شوهر اوّل درآیید. در این صورت شما مادر آن بچّه، و صاحب نطفه پدرش محسوب مى شود. و به شوهر شما هم محرم است. ولى به اقوام شوهرتان محرم نیست. امّا به اقوام شما محرم است. {بنابراین لزومی ندارد صاحب نطفه را بشناسید).
5- البته وقتی عمل اسبرم اهدایی انجام شد و حامله شدید میتوانید با صاحب اسبرم عقد موقت را تمام کنید و پس از پایان عمل تزریق نطفه و حاملگی مجدداً به عقد شوهر اوّل درآیید و چنین عقدی عدّه ندارد زیرا عدّه مربوط به آمیزش هست در حالی که شما آمیزش نکرده اید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس