وسواس فکری - فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله):

وسواس فکری

مراقبت از نفس و وسوسه فکری 

سؤال: من قصد كردم از نفسم مراقبت داشته باشم، ولي مرتب افكاري در ذهنم ظهور پيدا می‌‌كند، مزاحم من می‌‌شود و ذهنم را مشوّش می‌‌كند. وقتي به اين افكار دقّت می‌کنم، با خود می‌گویم: نكند عملم موجب رضايت خدا نباشد؟ نکند گرفتار حقّ‌النّاس شوم؟ اين افكار كه به ذهنم می‌آيد همراه با ترس و اضطراب است و امانم را بريده است. خلاصه در‌ اين‌ مشكل سرگردانم؛ ولي به خداي قادر متعال اميدوارم كه حل اين مشكل را در بيان شما روشن فرمايد و به من برساند.

جواب:  اين افکار، القاي شيطان است و مانع حرکت معنوي شما می‌شود. راهکار آن هم فقط و فقط بي‌اعتنايي و بي‌تفاوتي نسبت به آن افکار و عمل برخلاف آن چيزي است که به شما القاء می‌شود. مراقب باشيد که اگر به اين‌گونه چيزها اهميّت بدهيد، وضعيّت خطرناکي براي شما جلو می‌آيد.

تردید و دو دلی در نماز، در اثر وسوسه شیطان 

سؤال: چرا باید نماز بخوانیم؟ ما که باخدا همیشه حرف می‌زنیم دیگر چرا نماز؟! من تازگی ها به مشکلی برخوردم و نمی‌دانم چرا باید نماز خواند و چه نیازی به نماز دارم؟ البته من نماز می‌خوانم، ولی به آن اعتقادی ندارم و با تمام وجود نمی‌خوانم؛ فقط برای اینکه خوانده باشم و بر حسب عادت است. خواهش می‌کنم کمکم کنید.

جواب:  آنچه شما را آزار مي‌دهد، القاء و وسوسۀ شيطان است. شما حتماً بايد نماز بخوانيد و بدانيد که نماز خواندن، علاوه بر اينکه يک دستور از طرف خداوند متعال است و بايد به آن عمل شود، موجب آرامش و پيشرفت معنوي و تکامل انسان مي‌شود و حلّال مشکلات دنيوي و اخروي است.

بنابراين به وسوسۀ شيطان اهميّت ندهيد و خلاف آنچه از شما مي‌خواهد عمل کنيد تا موفق شويد.

درمان وسواس فکري 

سؤال: مدتی است که به وسواس فکری بسیار شدیدی مبتلا شده ام. وسواسم ترس از داشتن یک بیماری خطرناک و لاعلاج در وجودم است و همیشه احساس می کنم مریضم و به هر دری زدم ناامید برگشتم. می خواستم از شما خواهش کنم راهی نشانم دهید.

جواب:  با بي اعتنائي و با بي فكري خود را خوب كنید و كلمه «لااله الا الله» را زياد بگوئيد.

تخيّل تسلط نيروي عرفاني در نماز 

سؤال: مدتی طولانی است که در هنگام نماز به واسطه نیروی عرفانی، نیروی سحر و نیروی خارق العاده حافظه ام به طور کامل مختل می شود. مثلاً در وسط نماز اصلاً نمی دانم که رکعت چندم هستم و نمی دانم چه کنم و رکعت چندم برای خودم فرض کنم. همچنین برخی قسمت ها را اصلاً یادم نمی آید که خوانده ام یا خیر. آیا با وجود اینکه اصلا نمی دانم رکعت چندم هستم و بر این اساس نمی دانم که رکعت چندم برای خودم فرض کنم، نماز همچنان واجب است؟

 جواب:  شما وسوسه فکري داريد و هرچه شما را رنج مي دهد بي اعتنا باشيد و فکر آن را نکنيد تا ان شاءالله خوب شويد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس