وسوسه و درمان آن‏ - فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله):

وسوسه و درمان آن‏

سؤال 311. چند سالى است که به بيمارى وسواس مبتلا شده ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب مى دهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد مى شود تا جايى که در همه چيز شک مى کنم و همه زندگى ام بر پايه شک استوار گشته است. بيشترين شک من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمى توانم مثل ساير مردم عادى زندگى کنم. وقتى داخل مکانى مى شوم فورى جوراب هايم را از پاى خود بيرون مى آورم زيرا فکر مى کنم جوراب هايم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتى من بر سجاده هم نمى توانم بنشينم. هر وقت بر آن مى نشينم بر اثر وسوسه نفس از روى آن بلند مى شوم تا مبادا پرزهاى سجاده به لباس هايم بچسبد و مجبور به شستن آن ها شوم. در گذشته چنين نبودم، اکنون از اين کارهايم خجالت مى کشم و هميشه دوست دارم کسى را در عالم رؤيا ببينم و مشکلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه اى رخ دهد و زندگى ام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته ام برگردم. اميدوارم مرا راهنمايى فرماييد.

  جواب:احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله هاى عمليه ذکر شده است. از نظر شرعى همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردى که شارع حکم به نجاست آن ها کرده و براى انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايى از بيمارى وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصى خود را کنار گذاشته و متعبّد و مؤمن به دست ورات شرع مقدس باشد و چيزى را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايى که استفاده مى کنيد، يقين پيدا کرده ايد؟ چگونه يقين پيدا کرده ايد که پرزهاى سجاده اى که بر روى آن راه مى رويد يا مى نشينيد، نجس هستند و نجاست آن ها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت مى کند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس براى شما جايز نيست. مقدارى عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.

 سؤال 312. زنى هستم با تحصيلات عالى و داراى چندين فرزند، مشکلى که از آن رنج مى برم مسأله طهارت است. چون در خانواده اى متدين بزرگ شده ام، مى خواهم همه تعاليم اسلامى را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، هميشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتى سرم برخورد مى کنند و هر دفعه با مشکل تطهير آن اعضا مواجه هستم، و اين باعث شده که در زندگى با سختى هاى زيادى روبرو شوم. از طرفى هم نمى توانم اين امور را رعايت نکنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. براى حل مشکل به پزشک روان شناس هم مراجعه کردم، ولى نتيجه اى نگرفتم. به علاوه موارد ديگرى هم هست که از آن ها رنج مى برم مثل غبار شى ء نجس يا مراقبت از دست هاى کودک که يا بايد آن ها را آب بکشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيرى نمايم. با توجه به اين که تطهير شى ء نجس براى من بسيار دشوار است ولى در همان وقت، شستن آن ظرف ها و لباس ها در صورتى که فقط کثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرت عالى مى خواهم که با راهنمايى هاى خود زندگى را بر من آسان نماييد.

  جواب:1. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعنى در هر موردى که کمترين ترديدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنيد.

  2. کسانى که داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مى شود)، حتى اگر گاهى يقين به نجاست هم پيدا کردند، بايد حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردى که نجس شدن يک شى ء را با چشمان خود ببينند، به طورى که اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا کند، فقط در اين موارد بايد حکم به نجاست کنند.

  استمرار اجراى اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانى است که اين حساسيت به طور کلى از بين برود.

  3. هر شى ء يا عضوى که نجس مى شود، براى تطهير آن، يکبار شستن با آب لوله کشى بعد از زوال عين نجاست کافى است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شى ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد بنابر احتیاط به مقدار متعارف فشار يا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد.

  4. از آن جايى که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتى نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست هاى کودک چه پاک باشد يا نجس و همچنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانى که اين حساسيت از بين نرفته ، باقى است.

  5. دين اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگى را بر شما تلخ مى کند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند، نيست. شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالى است.

  6. اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسيارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته اند. به خداوند توکل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. ان شاءالله موفق باشيد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس